„Ťok, Ťok – spíš ťuk, ťuk: v kovbojku se začíná měnit cestování po železnici. Dlouhodobé trafikantství v resortu dopravy nese svoje trpké ovoce. Po Novém roce se s kolizemi na českých železnicích roztrhnul pytel. Situace si přímo koleduje o megamalér, při němž už nemusí jít o raněné a materiální škody, ale o následky mnohem horší. Jak je možné, že ministr dopravy nechá dojít situaci takhle daleko? Stát se pod vedením Babiše soustředil na šikanování hospodských, antikvářů a dalších, jejichž největší vinou ve skutečnosti je, že nechtějí po státu dávky a dotace a vystačí si sami. Zato o železnici se ve skutečnosti nestará nikdo s výjimkou těch, kteří ji chtějí ekonomicky podojit. Kvalifikace pro posty ve vedení státního dopravce je jediná – politická příslušnost,“ kritizoval stav věcí Laudát.
„Navíc liberalizace má zřejmě i svoje negativní důsledky – vedlejšáky strojvůdců. Poslední incidenty na železnici určitě nemohou být náhodou. A Ťok na to s bodovým systémem. To si snad dělá srandu. Co takhle raději strojvůdcům připlatit, ale současně jim zakázat jakékoli jiné aktivity, které vedou k únavě? Kdysi jsem požadoval, aby se standardy v bezpečnosti na železnici postupně blížily letecké dopravě. Mělo jít i o přípravu na vysokorychlostní vlaky. Nikoho to nezajímalo a jen mávli rukou. Babiš místo investic do moderních technologií na železnici a potlačování vlivu lidského faktoru předhazuje veřejnosti šidítka v podobě slev pro důchodce a studenty. A bohužel, tuhle vyjídací politiku mu třetina voličů žere. Asi si říkají, že jim se na železnici nic nemůže stát, nebo spoléhají, že nebudou v blbý čas na blbém místě. Jenže o tom nerozhodují oni, ale náhoda, nebo prostě životní smůla. Z hlediska hodnocení technických systémů však my technoktrati víme, že nehoda není náhoda. Ostatně to do nás vtloukali i na vojně,“ dodal.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) by chtěl pro strojvedoucí zavést bodový systém podobně jako pro řidiče. Má na něm pracovat Drážní inspekce. Řekl to na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně. Pokud jej inspekce bude schopna připravit, Ťok by chtěl, aby systém byl ve formě pozměňovacího návrhu připojen k zákonu o drahách, který je v prvním čtení ve Sněmovně.
Ťok jednal se zástupci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Drážní inspekce a Drážního úřadu v souvislosti s přibývajícími železničními nehodami. Zatím poslední případ se stal včera ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.
Ministr na jednání apeloval na okamžité zvýšení a zintenzivnění kontrol strojvedoucích. České dráhy tak učinily už minulý týden. Drážní úřad by podle něj měl také mimořádné události vyhodnocovat komplexněji. Hovořil také o monitoringu licence strojvedoucího v připravovaném zákoně o drahách. „Chceme zajistit, aby u strojvůdce, který jezdí například pro České dráhy, tak potom bylo jasné, že nepůjde druhou směnu jezdit k jinému dopravci, nebo naopak. Chceme monitoring, aby bylo jasné, že strojvůdce opravdu jezdí jenom to, co může, co mu dovoluje zákon,“ řekl Ťok.
K bodovému systému Ťok doplnil, že je potřeba, aby se někde evidovala karta strojvedoucího, jež by byla k dispozici elektronicky a kterou by vedl Drážní úřad. „Není to otázka, že bychom chtěli nějakým způsobem trestat. Je to spíš motivační záležitost. Myslím, že by měli potom dopravci využít systém k tomu, že ti strojvedoucí, kteří nemají dlouhodobě problémy, budou mít lepší platové podmínky než ti, kteří nedbají na předpisy takovým způsobem, přejíždějí červenou a způsobují mimořádné události, nedej bože nehody,“ poznamenal ministr.
Podle něj je otázkou, zda by se neměla vrátit na dráhy větší disciplína. Uvedl například, že dříve byla v zákoně možnost odebrat licenci strojvedoucímu, který udělá závažný přečin. „Chci se možná i vrátit k debatě se SŽDC i s drahami, jestli na vlacích nemáme malý počet lidí. Bývaly doby, kdy byli dva strojvedoucí na lokomotivě, kdy byl i výpravčí ve stanici a byl ještě i vlakvedoucí. Dejme tomu na bezpečnost dbalo pět lidí. Dnes na malých regionálních tratích máme jenom jednoho,“ dodal Ťok.
O společném jmenovateli mimořádných událostí na trati hovořil pro MF Dnes také mluvčí Českých drah. Uvedl, že je možné předběžně hovořit o individuální lidské chybě. „Vyšetřování nenaznačuje, že by příčinou byla technická závada nebo selhání systému,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Federace strojvůdců ČR však upozorňuje na to, že je nedostatek mašinfírů. „Z nadměrného počtu přesčasových hodin strojvedoucích pramení jejich často až chronická únava. Také je nepřijatelné, že na naše tratě do ostrého železničního provozu často vyjíždějí kolegové, jimž se dosud nedostává dost provozních a praktických zkušeností,“ sdělil prezident federace Jaroslav Vondrovic. Miroslav Kupec, ředitel Českých drah, pak naznačil, že si možná strojvedoucí místo odpočinku přivydělávají u soukromých dopravců. To odmítl například majitel konkurenčních žlutých vlaků Radim Jančura.
Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.
O haváriích na železnici bude ve středu mimořádně jednat vedení Českých drah. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef