S poněkud zvráceným zájmem jsem si přečetl článek matematika Mariana Kechlibara, v němž vyjádřil potěšení nad mizerným stavem německého Bundeswehru a také obavy, aby se neutěšená situace německé armády nerozšířila do celé NATO.
Tohle bych možná u naprostého laika ve věcech obrany ještě rozdýchal, ale otevřeně hlásaný názor, že Češi jsou na tom přece jen lépe než Němci, mě opravdu nadzvedl. Předpokládám, že autor článku „Německá armáda je úplně v troskách. A ono je to vlastně dobře“ ze dne 29. 4. 2018 vycházel z uniklého interního dokumentu spolkového ministerstva obrany, podle něhož nemají Němci dost tanků ani na to, aby dokázali plnit své závazky vůči NATO. Což je poměrně pikantní situace vzhledem k tomu, že Bundeswehr má v roce 2019 převzít vedení nad tzv. Silami velmi rychlé reakce celé Severoatlantické aliance.
Němci se potýkají s problémy provozuschopnosti obrněných jednotek už dlouho. Například 9. obrněná brigáda v Münsteru aktuálně disponuje pouze devíti tanky Leopard 2 v provozuschopném stavu, ačkoliv plány NATO počítají se čtyřiačtyřiceti připravenými tanky. A ze čtrnácti obrněných pěchotních vozidel Marder brigády jsou dlouhodobě funkční jen tři. Německým vojákům údajně chybí také přístroje nočního vidění, neprůstřelné vesty, zimní uniformy a jejich doplňky, stany, ale i některé zbraně, konkrétně automatické granátomety.
Stejně zoufale vyznívá ministerská Zpráva o operační připravenosti primárních zbraňových systémů Bundeswehru za rok 2017, která srovnává reálné počty vojenské letecké techniky v operační pohotovosti s tabulkovými hodnotami. Například ze stoosmadvaceti plánovaným víceúčelovým letounům Eurofighter Typhoon jich je k dispozici pouhých třicet devět, a z třiadevadesáti útočných letounů Tornádo je funkčních pouhých dvacet šest. Z dvaasedmdesáti vrtulníků Sikorsky CH-53G/GS jich je letuschopných šestnáct, z osmapadesáti vrtulníků NHI NH 90 TTH třináct, a z dvaašedesáti útočných vrtulníků Eurocopter Tiger funguje dokonce jen dvanáct strojů. A jako perlička – z patnácti strategických transportních strojů Airbus A400M Atlas jsou použitelné pouhé tři. Šetřilo se, NATO až do letoška zajišťovalo (paradoxně) letecké přesuny svých jednotek daleko levněji díky pronájmu těžkých dopravních An-124 od Ruska a Ukrajiny.
Stejně tristní situaci konstatuje zpráva i u pozemní techniky a námořnictva. Z dvě stě čtyřiadvaceti tanků Bundeswehru verzí Leopard 2A6 a 2A7 je provozuschopných sto pět, z tabulkového počtu třinácti fregat je jich pouhých pět schopno plavby, a katastrofální situaci druhdy nejobávanějšího ponorkového loďstva světa asi nejlépe symbolizuje fakt, že z šesti kusů nejmodernějšího typu 212 není schopna nasazení ani jediná ponorka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red