„Do toho se nám ke všemu zkazilo Turecko,“ uvedl Tomský k Erdoganově novodobé říši. „Osmdesát, devadesát let se snažilo, Mustafa Kemal založil systém, který by zničil islám – on nenáviděl islám,“ zdůraznil na adresu Atatürka profesor Tomský a pokračoval: „Největší nepřítel islámu byl nacionální šéf Turecka. Měl manželku Italku, zakázal fezy, arabštinu, nahnal děvčata do stejné školy jako kluky. Už před devadesáti lety! On viděl pokrok jedině v Evropě. Začaly se nosit kravaty, vše se tam změnilo, ale dnes se Turecko zase vrací proti nám.“
„Turecko je pro nás nepříjemnější, a to proto, že největší hrozbou Evropy je dnes imigrace. Tady v Česku se obyvatelstvo podivně rozdělilo na sluníčkáře a ty druhé. Já jsem podle toho xenofob. Samozřejmě, že nejsem,“ informoval přítomné Alexander Tomský. „V Polsku to třeba vůbec není. Poláci mají jasno. Pomohli zachránit Evropu v roce 1683 u Vídně. Kardinál a primas Polska říkal – ano, křesťany vezmeme, ale pomáhejte tam, ne tady. Vůbec žádný problém. U nás je i ta církev rozdělena – Halík a Duka, že. Je to tady divné a nevím proč. Maďaři, Slováci, Poláci, Chorvati, Slovanci mají v této věci naprosté jasno. Dnes už i Rakušani, kteří zpočátku měli vládu takovou merkelovskou.“
A teď k největší destabilizaci, k severní Africe a Blízkému východu. „To je opravdu tragédie. Málokdo tady v Česku ví, kdo to vlastně způsobil. Arabský svět expandoval do světa, ovládl kdysi křesťanskou Sýrii, Irák, státy Středního východu a postupně se dostal až do Pyrenejí a byl zastaven jakýmsi panem Martellem, kterého znáte, protože byl po něm pojmenován koňak. Jinak se o něm nic neví,“ vzbudil smích přítomných Tomský. „Byl to takzvaný údělný kníže a ten je až pomocí Pyrenejí zastavil. Jinak bychom tu asi dnes mluvili arabsky a každý chlap by měl doma dvě ženské,“ zavtipkoval.
Pak podle Tomského arabský svět ve třináctém, čtrnáctém a patnáctém století začal upadat. Objevili se Turci a ti to ovládli a expandovali hlavně na východě Evropy. „Proto to staré Rakousko drželo tak dlouho, protože bylo baštou proti islámu. To byla rakouská legitimita a smysl, jinak by se země rozpadla na mnoho států jako Německo,“ vysvětloval v Městské knihovně v Plzni Alexander Tomský. „Přesto Turecko expandovalo – Řecko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko, skoro Maďarsko a už byli před Vídní. Tam se to zastavilo a Osmanská říše začala upadat. A expandoval Západ.“
Neporazitelní Evropané?
Nejdříve Západ expandoval nacionalismem, ale pak ohromnou mocí. „Angličané při povstání v Etiopii tam poslali malou skupinu, která postřílela 6000 lidí, měli první strojní pušky. A tato síla Evropy začala hrát obrovskou roli. V řeckém povstání omylem narazila anglická flotila na egyptskou flotilu asi 370 lodí. Došlo ke konfliktu a pak se omluvili Turkům, protože ta egyptská flotila byla pod Tureckem, tak se jim omluvili, ale oni je všechny zlikvidovali, všechny lodě a zahynulo asi 7000 lidí. Proto se Evropanům nemohl nikdo postavit,“ vysvětloval Tomský.
Takto hovořil Alexander Tomský o imigraci již v minulém roce:
„V první světové válce se Turecko rozpadlo a Západ si rozdělil arabské státy. To neměl dělat. Samozřejmě islámské státy byly dál protievropské, tak jak měly ve své tisícileté tradici. V době studené války byly všechny arabské státy na straně Sovětského svazu. Vždycky byly protizápadní. Vždy byly dvě civilizace – východní a západní – které nejsou stejné. Přesto mnozí obdivovali západní styl života. Když se podíváte na diktátory padesátých let, ať již šlo o egyptského Násira a jeho rodinu a syrského diktátora, otce toho dnešního. Chodili v obleku, ženy oblečené po evropsku, celá střední vrstva se snažila napodobovat, ale přesto byli vždycky proti Západu. Proč? Protože střet dvou civilizací od sedmého století byl vždy opačný vývoji západní civilizace.
My máme civilizaci, která je postavena na oddělení církve a státu. Samozřejmě, ve středověku to byly pouze odlišné role a svět se celý považoval za křesťanský. Včetně králů a aristokracie. Ale to oddělení tam bylo.“ V Evangeliu podle Tomského najdeme – „mé království není z tohoto světa“. To je prý velmi zásadní. „My rozlišujeme mezi vírou a rozumem, mezi jednotlivcem a společností, mezi státem a občanem. My máme civilizaci, která se snaží vytvořit řád ve svobodě nebo svobodu v řádu. Arabové mají podvolení.To znamená – řád je to, co je podstatné, nikoliv svoboda. Není to dynamická, ale mrtvá statická kultura. Napodobovala v 19., 20. století Evropu, ale neuspěla. Tady je velice hluboký konflikt.“
„Alláh nám dal Německo“
„Já jsem žil v islámské čtvrti v Londýně dlouhá léta, učil jsem angličtinu a vím, jak ten konflikt vypadá,“ vysvětloval zamlklému publiku Tomský. „Je to něco, co nemůžeme nijak změnit. My jsme tomu v Evropě podléhali také. Byla tu třicetiletá náboženská válka, která se pak zvrtla v politickou. Měli jsme tu pokus o takový Islámský stát. Kalvínská Ženeva. Puritánská – třikrát denně se kontrolovalo, jestli mají rozsvícenou svíčku a otevřenou bibli. Husité, to byli takoví vlastně islámští bojovníci za boží zákon, který by byl vnucen všem lidem. Protože boží království podle koránu je z tohoto světa. Křesťanské není. Tady je ten základní a nejhlubší konflikt.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala