Němečtí strojvůdci hrozí megastávkou. V Evropě je válka, varuje je ministr

03.03.2024 10:44 | Zprávy

V Německu se blíží železniční megastávka. Německý ministr dopravy sociální demokrat Wissing kvůli tomu bije na poplach. „Pamatujte na to, že v Evropě je válka,“ zdůrazňuje. A obrátil se na německé dráhy i na odbory. Dlouhodobě by situace v dopravě mohla být složitá i kvůli trhu s elektromobily v Německu.

Němečtí strojvůdci hrozí megastávkou. V Evropě je válka, varuje je ministr
Foto: Hans Štembera
Popisek: Německá vlajka

Německý ministr dopravy sociální demokrat Volker Wissing bije na poplach. V Německu se chystá železniční megastávka. Člen vlády žádá zástupce odborů strojvedoucích (GDL) a zástupce německých drah, aby nešli tak tvrdě proti sobě, netrvali neochvějně na svých postojích a raději hledali nějaký kompromis.

„Trvání na maximálních pozicích nás nikam nedostane. Pro lid této země by již nebylo pochopitelné, kdyby po měsících vyjednávání došlo k další stávce, protože odpovědní u jednacího stolu nebyli schopni najít řešení,“ upozorňoval člen vlády s tím, že další rozsáhlá stávka by zasadila tvrdou ránu i německé ekonomice. „Kromě masivního narušení každodenního života velké části populace by odpovědní měli pamatovat na to, že v Evropě je válka. Tento tarifní spor se nesmí stát bezpečnostním rizikem! Musíme najít společné řešení tohoto problému,“ upozorňoval Wissing.

Na ministrova slova upozornil server nejčtenějšího německého deníku Bild.

Spor o kolektivní vyjednávání mezi odborovou organizací strojvedoucích a Deutsche Bahn se točí především kolem kratší pracovní doby (35 hodin namísto 38) ale při zachování původních mezd. Kvůli tomu odbory strojvedoucích vyhlásily stávku už čtyřikrát. Další stávku měli odvrátit povolaní prostředníci. Ale i když to byly tak těžké váhy jako bývalý ministr vnitra z CDU Thomas de Maizière a předseda vlády Šlesvicka-Holštýnska Daniel Günther, stávka je přesto na spadnutí.

Dlouhodobě by situace v dopravě mohla být složitá i kvůli trhu s elektromobily v Německu, o které informoval server listu Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Podle informací tohoto serveru několik výrobců elektromobilů oslavilo obří úspěch, ale mnozí další zoufale hledají cestu, jak přežít.

„Pokud by někdo měl úspěch se svými sny o elektromobilech, byl by to pravděpodobně (podnikatel a miliardář) Ding Lei, jehož společnost SAIC Motors se spojila s americkou General Motors. … Ale i pro Dinga to začíná být těsné. Čínská média uvádějí, že jeho šanghajský start-up Hiphi je na pokraji bankrotu. Na záchranu firmy si dal tři měsíce. Šedesátiletý manažer se prý interně omluvil s tím, že spoléhal na staromódní strategie a nestíhá držet krok se zakladateli internetových společností,“ napsal server německého listu.

Firma loni podle čínských médií neprodala ani 9000 aut. O záchraně firmy se prý teď jedná s čínským státním gigantem Changan z Čchung-čchingu.

„Hiphi a Ding jsou nejnovějším příkladem toho, jak nemilosrdně darwinismus zasahuje automobilový průmysl. Pokud nejste dost dobří, zmizíte. V říjnu byl zasažen start-up Weltmeister, který měl německou značku, ale sídlil také v Šanghaji,“ pokračoval v popisu situace server.

Také generální ředitel Oliver Blume, generální ředitel VW je pod velkým tlakem. Kvůli nestálým trhům se surovinami, neúspěchem firmy v oblasti IT, ale také kvůli cenovým válkám o elektromobily v Německu. Šéf koncernu sice tvrdí, že roky 2024 s 2025 už budou pro skupinu lepší. Ale server listu Handelsblatt upozorňuje, že VW má před sebou stále několik výzev.

Onou první výzvou je především vyšší cena vozů VW.

„V příštích letech bude muset divize osobních automobilů trvale snížit náklady o deset miliard eur. Většina snah o úspory, něco málo přes čtyři miliardy eur, připadne na rok 2024,“ napsal k tomu server.

Druhou výzvou bude elektromobilita.

„Dosáhnout vysokého tempa růstu prodeje elektromobilů v roce 2024 bude pro VW výzvou, protože konkurenční nabídka v klíčových segmentech VW výrazně vzrostla, ale zákazníci jsou v současnosti opatrní,“ uvedla Helena Wisbert, ředitelka CAR Center Automotive.

Pokud firma rychle nezvýší svůj podíle elektrických vozů na trhu, podle serveru bude mít problém. Podíl bude muset zvýšit z nějakých 14 procent na 24. Podle odhadů.

A do třetice jsou tu problémy v Číně.

„VW a spol. stále vydělávají většinu peněz v Číně prodejem spalovacích aut. Čínská vláda zároveň podporuje šíření elektrických vozidel v megaměstech, jako je Šanghaj a Peking,“ napsal Handelsblatt.

„Elektromobily Volkswagenu jsou v současnosti nekonkurenceschopné, zejména na čínském trhu,“ uvedl Daniel Röska, analytik společnosti Bernstein.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Ano, v Evropě budou války !, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseFilipes , 03.03.2024 14:31:30
Říká se jim občanské, protože politiky a ekonomy přefouknuté "bubliny" začínají praskat. A bude to fičák.

|  5 |  0

Další články z rubriky

I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

12:10 I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

Gesto humanity, které by navázalo na předcházející prezidenty. Těmito slovy nabádal spolek Šalamoun …