Jak jsme se mohli dozvědět, mj. ze servisu ČTK, Facebook, Google, Twitter a další globální internetové platformy se zavázaly „důsledněji postupovat proti šíření dezinformací či propagandy“. Evropská komise zveřejnila nová pravidla, na jejichž základě mají provozovatelé webů spolupracovat s ověřovateli faktů. Zaměřovat by se měli například na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky. Mají také odříznout strůjce cílených dezinformací od reklamních příjmů. Nový kodex podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmíněné trojice je mezi nimi například TikTok, Microsoft či český Seznam.
Co to znamená? Že se nám slavná Evropská komise opět dere do našich životů a zejména našich svobod novým nařízením. Pojďme si v něm zalistovat. Uvedeme vždy originální text Kodexu EK a jeho stručný překlad do srozumitelné a významově jasné lidštiny.
Kodex dezinformací z roku 2022
Hlavní online platformy, nově vznikající a specializované platformy, hráči v reklamním průmyslu, ověřovatelé faktů, výzkum a organizace občanské společnosti předložily posílený kodex chování v oblasti dezinformací na základě pokynů Komise z května 2021. Posílený kodex dezinformačních praktik byl podepsán a dne 16. června 2022 předložen 34 signatáři, kteří se připojili k procesu revize kodexu z roku 2018. Cílem nového kodexu je dosáhnout cílů pokynů Komise předložených v květnu 2021 tím, že stanoví širší škálu závazků a opatření v boji proti online dezinformacím…
Překlad: Došlo k realizaci vlivového a mocenského kartelu vládnoucích kruhů a jejich přisluhovačů z korporátního digitálního prostředí za účelem společného prospěchu, plynoucího z vymýcení veškeré myšlenkové konkurence.
Signatáři uznali, že je důležité, aby byl Kodex odolný vůči budoucnosti, a dohodli se na vytvoření rámce pro další spolupráci prostřednictvím stálé pracovní skupiny. Kodex také přichází s posíleným monitorovacím rámcem založeným na kvalitativních prvcích podávání zpráv a ukazatelích úrovně služeb měřících efektivitu jeho implementace. Signatáři zřídí centrum pro transparentnost, které veřejnosti poskytne jasný přehled o politikách, které zavedly k plnění svých závazků, a budou je pravidelně aktualizovat o příslušné údaje.
Překlad: Spiknutí korporátů a eurobyrokratů ustaví další byrokratický dům plný udavačů, posílá jejich pravomoci a prostor pro „monitoring“ – čti: špiclování. „Centrum pro transparentnost“ v tomto případě zajistí dostatečnou masáž veřejnosti s cílem vyvolat v ní strach veřejně promluvit podle vlastního názoru
Posílený kodex
Kodex chování v oblasti dezinformací je prvním nástrojem svého druhu, jehož prostřednictvím se příslušní hráči v tomto odvětví – poprvé v roce 2018 – dohodli na samoregulačních standardech pro boj proti dezinformacím…. Nový posílený kodex obsahuje 44 závazků a 128 konkrétních opatření v následujících oblastech:
Demonetizace: snížení finančních pobídek pro šiřitele dezinformací. Cílem je zajistit, aby šiřitelé dezinformací neměli prospěch z příjmů z reklamy. Signatáři se zavazují k důraznějším opatřením, aby se zabránilo umístění reklamy vedle dezinformací a také šíření reklamy obsahující dezinformace. Kodex také zavádí efektivnější spolupráci mezi subjekty v reklamním sektoru, což umožňuje silnější společné akce.
Jak to změnit nebo je to podle vás důvod, proč by měla být EU rozpuštěna? Protože co kdy politici v EU dokázali vyřešit?! A není na čase, aby lidé měli možnost volit i EK, které podle mě rozhoduje o všem, ale jako voliči ji nemáme šanci ovlivnit její složení?
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.