O desítky miliard vás už okradli. Ševčík občanům o autech

05.11.2024 12:00 | Komentář

Nekonečný výčet důvodů, proč plošná elektromobilita pro EU nedává smysl. Tak by se dal nazvat dnešní videopozdrav ekonoma Miroslava Ševčíka čtenářům ParlamentníchListů.cz. Evropě chybí klíčové suroviny, ale i odpovědi na zcela zásadní otázky, které se s elektrovozy a jejich provozem pojí. Ševčík připomněl slova velkého německého ekonoma i varování Martina Jahna z české Škodovky. Kdo na elektromobilitě vydělá a proč to nebudete vy?

O desítky miliard vás už okradli. Ševčík občanům o autech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Shromáždění konané při příležitosti státního svátku Dne vzniku samostatného československého státu

Propouštět budou podle Ševčíka i jiné podniky, nejen Volkswagen. „Bude muset propouštět s naprosto nesmyslným ideologickým programem Green Dealu,“ řekl ekonom. Zmínil svého světoznámého německého kolegu Hanse-Wernera Sinna, který o Green Dealu říká, že nikdy předtím svět neviděl srovnatelnou snahu o ochranu životního prostředí a jen zřídka, s výjimkou válečných dob, kdy byly tržní ekonomiky vystaveny rigidnímu centrálnímu plánování, se chovaly tak, jak se dnes chová Evropská komise. Podle Ševčíka to Sinn spojuje také s tzv. dekarbonizací, kdy „ta odvážná řešení, která navrhovala Evropská komise především v podání Timmermanse, se ukazují jako naprosto scestná“. Podle Miroslava Ševčíka si to dnes uvědomují už i šéfové všech velkých evropských průmyslových firem včetně automobilek, protože vidí, jak ztrácejí konkurenceschopnost na světovém trhu.  

Miroslav Ševčík se ještě zastavil u tématu dekarbonizace. „Vůbec nejsme schopni zabezpečit výrobu elektrické energie, která by byla zaručená bez uhelné stopy.“ Jako kontrast k zelené Evropě zmínil Indii a Čínu, kde probíhá výstavba desítek nových uhelných elektráren a tepláren. Podle Ševčíka to Hans-Werner Sinn označuje za přeměnu ekonomického systému, kterou státy východní Evropy již v historii zažily, ale západní země s ní nemají zkušenosti. Ševčík srovnává současný model řízený z Bruselu s tím sovětským. „A ještě navíc dělá daleko více chyb tento bruselský systém, než dělalo tehdejší RVHP,“ dodal.

Ševčík uvedl, že Evropě chybějí suroviny pro výrobu baterií a dalších důležitých komponent elektromobilů. „Jsou bohužel na území Číny, Ruska, Afriky, případně Jižní Ameriky,“ upozornil. A v kritice plánu pokračoval s tím, že zatím nejsou vyřešeny základní problémy: „Nikdo zatím nebyl schopný spočítat ekologické dopady výroby elektromobilů. Nikdo nebyl schopný zabezpečit, aby byla výroba elektřiny v dostatečném množství, víme, že jsou dnes oblasti, které již procházejí takzvanými black-outy. Nikdo nebyl schopný říct, jak se budou vyvíjet stavby dobíjecích stanic.“ Jako příklad uvedl Ševčík velká sídliště typu pražského Jižního Města, Bohnic nebo Proseka. „To si tam budou pouštět ty prodlužovačky z balkonů a z oken ti lidé na to dobíjení?“ ptá se. 

Chybí nám také dostatečně dimenzovaná přenosová soustava, Ševčík hovoří o desítkách miliard v nutných investicích. Stejně tak v případě použitých baterií, u kterých zatím není zajištěna jejich následná ekologická likvidace. Nehospodárnost se projevuje i v přerozdělování. „Jsou to už teď desítky miliard korun, které byly poskytnuty na výzkum v rámci různých dotací, a zároveň i finančních prostředků, které mohly být rozděleny mezi akcionáře jednotlivých automobilek a o to nižší mohly být ceny těch automobilů, které se v současnosti vyrábějí,“ dodal Ševčík.

Nedopočítání a nedořešení těchto otázek považuje Ševčík za zásadní chybu. „Počítá se s tím, že vědecko-technický pokrok bude stíhat politická rozhodnutí,“ poznamenal. 

„Takže prosím, zapamatujme si, a říká to například i Martin Jahn, který je místopředseda představenstva Škodovky, že cíle Evropské unie v automobilovém průmyslu nejsou splnitelné a vedou pouze k tomu, že se bude snižovat životní úroveň občanů Evropské unie. Nota bene to může vést i k velmi silným tlakům na trhu práce,“ varoval Miroslav Ševčík.

Závěrem spoluobčany vyzval k používání zdravého selského rozumu a opatrnosti před chimérami tlačenými ze strany různých zájmových skupin, které sledují vlastní profit. S diváky se, jak je již jeho zvykem, rozloučil přípitkem českou Kofolou. Tentokrát s višňovou příchutí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Novotný

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Když parta bruselských úředníků, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseHonzaSouček , 05.11.2024 12:37:39
zakazuje firmám vyrábět výrobky, které zákazníci chtějí a přikazuje jim vyrábět to, co lidé nechtějí, tak se v žádném případě nedá hovořit o svobodném trhu v EU. Připomíná to spíše centrální hospodářství s direktivními nařízeními. O gigantické byrokracii, nařízením, regulacích, kontrol ze strany EU ani nemluvě. To všechno dusí ekonomiku neskutečným způsobem a jen a jen ve jménu klimatické ideologie, prosazované úzkou skupinkou fanatiků. EU již dávno není demokratická a tím méně svobodná.

|  15 |  0

Další články z rubriky

Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

21:34 Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

Šéfové českých tajných služeb vyjádřili nespokojenost s kontroverzní sbírkou na plastickou trhavinu …