Nová kampaň, kterou připravily Dopravní podnik hl. m. Prahy, neziskovka Konsent a hlavní město Praha, upozorňuje na obtěžování v MHD. Kampaň formou plakátů na 150 zastávkách MHD vysvětluje, s jakými situacemi se mohou cestující setkat a jak na nevhodné chování ve veřejné dopravě reagovat.
Po celém městě je celkem osm variant s nápisy, jako například „nevyžádané dotyky jsou obtěžování“, „zírání je obtěžování“ nebo „promluvit je pomoc“. Podle organizace Konsent je právě reakce někoho z okolí klíčová a často postačí jako nejjednodušší řešení nastalé nepříjemné situace.
„Vedle legislativních a systémových řešení je totiž právě zásah někoho z okolí věc, která děsně pomůže. A není to nic složitého,“ napsala neziskovka. „Když nechcete adresovat konflikt přímo, můžete odvést pozornost, třeba tím, že se zeptáte, kolik je hodin nebo zda tramvaj jede na zastávku Šumavská. Jakékoliv narušení situace pomůže obtěžované osobě ze situace odejít,“ radí Konsent.
S obtěžováním v MHD se podle dat odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády setkala každá třetí žena a každý desátý muž zažili. „Od chvíle, co to víme, víme taky, že pro nás tohle číslo není možné neřešit,“ sdělila neziskovka Konsent.
Ta si spolupráci s magistrátem Prahy a s dopravním podnikem chválí. „Tož, chtěli jsme to říct až po páteční tiskovce, ale už nám posíláte díky bleskurychlý spolupráci PID a hl. m. Prahy fotky zastávek, tak to povíme hned!“ informuje Konsent na svém facebooku.
„Ode dneška až do půlky září tak po Praze můžete lovit všech 150 zastávek. Na nich mluvíme zaprvý o tom, co obtěžování je... A zadruhý o tom, jak můžeme pomoct jako přihlížející. Vedle legislativních a systémovejch řešení je právě zásah někoho z okolí totiž věc, která prostě děsně pomůže. A není to nic složitýho. Je načase jasně říct, jaký chování ani v MHD, ani nikde jinde, jako společnost netolerujeme,“ vyhlásila nezisková organizace.
„Po Praze je 8 různejch sdělení. Když nějaký ulovíte, označte nás třeba ve stories prosím. Brzy přidáme další info, jak se můžete zapojit!“ vyzývá Konsent.
Cestující si prý plakáty velmi chválí, protože upozorňují na důležitý a často přehlížený problém. „Určitě se mi líbí plakát i myšlenka. Zírání opravdu obtěžování je a jsem ráda, že se tím někdo zabývá,“ řekla pro iDnes.cz paní Marie.
Policejní mluvčí Jan Rybanský zároveň upozorňuje, že „poškození“ se nemají bát obrátit na policii. „Pokud se cestující cítí nepříjemně z důvodu nějakého obtěžování jiným cestujícím, má si v první řadě odsednout nebo poodejít jinam, ideálně co nejblíže k řidiči, kterého je o situaci vhodné informovat,“ radí Rybanský s tím, že v případě dalších obav je dobré kontaktovat policii.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič