Za naprosto umělou záležitost považuje ministr školství Josef Dobeš dopis, v němž se proti podobě státních maturit ohradilo přes dvanáct tisíc studentů i profesorů. „Já jsem přijal za maturity osobní odpovědnost a řekl jsem, že když dojde k chybám, odstoupím. K žádným chybám zejména díky učitelům a ředitelům nedošlo. To je pro mě největší argument, že odborná veřejnost stojí za mnou. Kdyby mě chtěla potopit, udělala by to," říká Dobeš v rozhovoru pro Lidové noviny.
Když při generálce maturit propadla třetina žáků, nechal se premiér Petr Nečas slyšet, že vyvodí důsledky, bude-li se to opakovat. Naostro neprošlo téměř třicet procent studentů, ale ministr se o svou pozici neobává. „Státní maturita přinesla velké pozitivum: školy nastavily vyšší laťku," libuje si Dobeš, že místo obvyklých dvou a půl procent tentokrát nebylo ke zkouškám dospělosti připuštěno téměř deset procent studentů.
Učitelé a ředitelé potřebují zpětnou vazbu o kvalitě
Těší ho také, že ze studentů připuštěných k maturitě ji devatenáct a půl procenta neudělalo, což svědčí o její náročnosti. „Pro mě by naopak byl hrozivý výsledek - a já sám bych kvůli tomu rezignoval - kdyby neuspělo jen řekněme šest a půl procenta. Protože státní maturity nás přišly na 240 milionů, bral bych to, jako že tu máme bezzubý superdrahý nástroj. To by byl strašný průšvih," tvrdí Dobeš.
Ministr do programového prohlášení vlády prosadil i testování v pátých a devátých třídách, jehož absenci považuje za jeden z problémů českého školství. „My neměříme kvalitu. My jsme rozvolnili osnovy a školy nemají žádnou zpětnou vazbu. Co teď potřebujeme, je v klíčových bodech nastavit standardy, a ty pak měřit. Učitelé i ředitelé musí dostat komplexní zpětnou vazbu," přesvědčuje Dobeš.
Vysokoškolský zákon se musí zgruntu přepracovat
Úspěšnost škol se podle něj nedá měřit tím, kolik absolventů se dostalo na střední nebo vysokou školu. „My jsme tady vytvořili průtokáč. My jsme zjistili, že máme sedmadvacet procent populačního ročníku na vysokých školách, zatímco země OECD měly padesát či šedesát. Takže jsme odstranili bariéry, přijímačky, závěrečné testy a dnes na vysoké školy nastupuje kolem pětašedesáti procent populačního ročníku," upozorňuje Dobeš.
Vysokoškolský zákon, který prošel ve sněmovně třemi čteními, nepovažuje ministr za dobrý, protože ho různé vlivové skupiny posunuly a pokroutily jinam, než byl ten původně předložený. „Mým náměstkem pro vědu a vysoké školství je uznávaný profesor Wilhelm, s jeho autoritou já si troufnu začít znova od nuly," ujišťuje Dobeš, že se zákon musí předělat od kořenů.
K věci:
Dobeš chválil maturity: Školy uvidí, jak jsou na tom
Ministr Dobeš: U státních maturit propadla pětina žáků, a to je dobře
Hlavní motiv státních maturit? Velký byznys, míní Dobeš
Foto: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih