Hlavním problémem je podle SMO definice tzv. „vnitřního prostoru“ u zařízení, kde se nově zakazuje kouřit. Zákaz by příliš širokým popisem totiž dopadl i na mnohé předzahrádky či zahradní terasy u restaurací. Stejně tak by bylo zakázáno kouřit prakticky na všech kulturních a společenských akcích, které se konají v částečně krytých prostorách. Podle obcí by to zejména vadilo na tradičních festivalech a veletrzích.
O takto přísných dopadech ministerstvo zdravotnictví v komentářích k návrhu nepíše, přesto jde o zřejmý úmysl. Obce namítají, že by takto zbytečně tvrdá restrikce charakter mnohých akcí zničila. Rovněž jim vadí, že jde o opatření v praxi nevymahatelná a celkově neúčinná.
Druhým problémem je nová pravomoc, podle níž by obce mohly vlastní vyhláškou zakazovat kouření na veřejných prostranstvích. Svaz namítá, že jde o zbytečné a nefunkční opatření – pouze několik set obcí má vlastní policii, která by se mohla dohledu nad kuřáky teoreticky věnovat. Celostátní policie tyto drobné přestupky neřeší a ani místní složky nemají dostatečnou kapacitu. Již v současné době obce nemají nástroje na to, jak vynutit např. zákaz konzumace alkoholu na konkrétních místech. Kouření je celospolečenský problém a podle SMO nemá smysl jej upravovat odlišně na úrovni jednotlivých měst a obcí.
Svaz ve svém názoru kritizoval i další otázky včetně kontroverzní povinnosti provozovatelů restaurací hlídat míru podnapilosti hostů; nebo i požadavek, aby dopravci hlídali kouření na zastávkách. Poslanci budou mít na stole zákon, který má v sobě řadu nelogičností a zcela nefunkčních opatření. SMO proto poslance vyzval, aby jeho námitky podložené právními i logickými argumenty a znalostí praxe vzali opravdu vážně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: spa