„Ve shodě s univerzitami pociťujeme úpadek zájmu o technické obory mezi mladými lidmi. Aero chce proto společně s univerzitami zaměřit své aktivity na podporu technického vzdělávání již na úrovni středních a základních škol,“ říká Petr Jinda, výkonný viceprezident pro vývoj ve společnosti Aero, a dodává: „Cílem je popularizace technických oborů a motivace studentů k volbě této kariérní cesty. Potřebujeme mladé talenty, které budou formovat budoucnost českého letectví.“
Reálné projekty a komerční spolupráce
Dosavadní partnerství mezi Aero a třemi českými univerzitami přineslo konkrétní výsledky v podobě spolupráce na bakalářských a diplomových pracích, odborných přednáškách a studentských soutěžích. Například v roce 2024 se konala soutěž Ikaros, kde měli studenti za úkol optimalizovat pevnost nosníku – dovednost klíčovou pro letecký průmysl.
Významnou součástí spolupráce je i komerční partnerství. „Na poli komerční spolupráce jsme úspěšně dokončili projekt AODAT (Aircraft Operational Data Analysis Tool) ve spolupráci s ČVUT, jehož cílem bylo inovativní řešení v oblasti zpracování a analyzování provozních dat v letectví,“ vysvětluje Jinda. Společnost také spolupracuje s univerzitami na vývoji a optimalizaci chemických procesů v souladu se směrnicemi REACH, což podle Jindy potvrzuje hodnotu tohoto partnerství.
Nové příležitosti pro studenty: Placené stáže a soutěž MACH 3
Ve spolupráci s ČVUT plánuje Aero nabídnout placené letní stáže v rámci nového volitelného předmětu. Studenti budou mít možnost pracovat pod dohledem mentorů přímo v Aero, což v českém vzdělávacím systému představuje unikátní příležitost propojení teorie s praxí. „Toto uspořádání je v České republice relativně průlomové a slibujeme si od něj ještě větší propojení studentů s průmyslem, které následně může vést k dlouhodobé spolupráci,“ říká Jinda.
Dalším inovativním projektem, který Aero chystá na rok 2025, je soutěž MACH 3 ve spolupráci s Univerzitou obrany. Cílem soutěže je podle Jindy „podpořit kreativitu studentů a vznik inovativních nápadů zejména v oblasti aerodynamiky, které mohou být následně implementovány do praxe“.
Podpora technického vzdělávání materiálními dary a zapojením studentských klubů
Aero se zaměřuje na podporu praktického vzdělávání i darem konkrétních výukových pomůcek. Univerzitě obrany poskytlo hydraulický stand – zkušební prototyp hydraulického systému L-159 složený z originálních agregátů s elektrickým a mechanickým propojením. Tento stand bude sloužit studentům jako výukový materiál, na kterém mohou reálně simulovat a studovat systémy letounů.
„Technické obory mohou být náročné, ale přinášejí výjimečné uplatnění a možnost tvořit inovativní produkty, jako jsou například naše letouny,“ zdůrazňuje Jinda. „Dosavadní spolupráce s univerzitami je pro obě strany přínosná. Určitě chceme v budování silného partnerství s univerzitní sférou pokračovat i nadále, abychom společně pomohli formovat budoucí generaci domácích inženýrů, kterou náš letecký průmysl naléhavě potřebuje.“
Aero jako lídr českého letectví
Aero, největší letecký výrobce v České republice a jedna z nejstarších leteckých společností na světě, si svým zaměřením na vojenská cvičná a lehká bojová letadla, například L-39NG, vybudovalo silnou pozici na globálním trhu. Od svého založení Aero vyrobilo přes 11 tisíc letounů a nadále se profiluje jako významný hráč v oboru, s výrazným vlivem i v civilním letectví díky spolupráci s předními světovými výrobci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný