Jourová nemůže, na rozdíl od amerických úřadů, Volkswagen ke kompenzacím přímo donutit. Snaží se však najít společnou řeč s úřady na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích EU.
Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. V EU nyní musí svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.
V USA většina majitelů takových aut obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (zhruba 130.000 až 255.000 Kč). Šéf koncernu Müller už loni uvedl, že odškodnění evropských zákazníků podle tohoto vzoru by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.
„Podle našeho názoru není v kompetenci komise prosazovat evropská spotřebitelská práva,“ napsal Müller 27. března Junckerovi, uvádí Politico, které se dostalo k textu dopisu i k odpovědi šéfa komise. „Komise vždy jedná v rámci své odpovědnosti,“ reagoval Juncker, který před odpovědí podle serveru celou věc s Jourovou konzultoval.
Juncker odmítl i Müllerovo tvrzení, že komise kompenzace opakovaně vyžaduje, přestože šéf VW se prý s Jourovou shodl na nemožnosti takového postupu. Juncker upozornil, že komisařka navrhuje dobrovolné odškodnění, které by bylo ze strany firmy gestem. „Takový krok by ukázal, že vaše společnost není lhostejná k nepříjemnostem, které zákazníkům od října 2015 způsobila,“ napsal Juncker, který podle Politica také Müllera ve své odpovědi vyzval, ať pokračuje v dialogu právě s Jourovou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp