Slovenský projekt Konšpirátori.sk se před několika lety stal vzorem pro české bojovníky proti dezinformacím. Pod heslem „ chraňte svou značku před spojením se sporným obsahem“ byli středoevropským průkopníkem nátlaku na inzerenty, aby neinzerovali v médiích, šířících „prokremelskou propagandu“.
První s takovým seznamem přišel v roce 2015 jistý Juraj Smatana. Jde o někdejšího poradce premiérky Radičové, o kterém se na Wikipedii můžete dočíst, že „od roku 1989 se věnuje občanskému aktivismu, zejména v oblasti životního prostředí“.
Konšpirátori ale od počátku provozovali komplexní systém na sebe navazujících aktivit, který dokázal firmám velmi pádně vysvětlit, že inzerovat na uvedených webech opravdu není dobrý nápad.
Za projektem stojí dvojice Peter Jančárik a Ján Urbančík. Lidem neznalým slovenských reálií jména příliš neřeknou, ale jedná se o dvojici podnikatelů v reklamě. Ján Urbančík vlastnil reklamní agenturu Net Succes společně s Peterem Mačingou, který byl současně společníkem ve vydavatelství Petit Press, které vlastní podstatnou část slovenského novinového trhu, včetně deníku SME.
Kuriozitou je, že právě jeho redaktoři tvořili podstatnou část „komise“, hodnotící média. Dnes je tento tým širší a definovaný tak, aby zabíral co nejširší záběr profesí. Z Česka do něj dojíždí expertka na dezinformace Alexandra Alvarová.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.