Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela

23.05.2023 17:40 | Kauza

Snahy ekologických aktivistů prosadit zavedení maximálně třicetikilometrové rychlosti de facto ve všech obydlených částech Prahy stále vyvolává vlnu emocí. Proto se není čemu divit, že o ostrou výměnu argumentů nebyla nouze ani ve chvíli, když pak u jednoho stolu zasedli předseda Svobodných Libor Vondráček a zastupitel Prahy 3 za Zelené Matěj Žaloudek.

Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela
Foto: repro Facebook, KV
Popisek: Libor Vondráček na protestu v Praze

„Ze studií zejména ze západní Evropy vyplývá, že třicítka je přirozenou rychlostí, která je dobrým kompromisem mezi tím, aby se dalo městem dobře projíždět a zároveň se doprava snoubila s dalšími funkcemi města,“ uvedl Matěj Žaloudek v úvodu diskusního pořadu Paralelně.cz s tím, že stěžejním principem by se mělo stát, že plošně bude v Praze povolena maximálně třicetikilometrová rychlost a pro lokality, kde to nedává význam, budou stanoveny výjimky. „Při třicetikilometrové rychlosti mohou auta jezdit blíž k sobě, není třeba tolik světelných křižovatek, může lépe fungovat přednost zprava nebo kruhové objezdy. A to může vést k menším zácpám, a tedy i situaci, kdy se nebudou zvyšovat emise,“ dodal zastupitel za Zelené Matěj Žaloudek.         

S takovým přístupem však nesouhlasí předseda Svobodných Libor Vondráček. „Přemýšlím, jestli bych vlastně neměl přijít s nápadem, že se v Praze bude jezdit sedmdesátkou, aby z toho nakonec vznikl ten rozumný kompromis a rychlost zůstala na současné padesátce,“ rýpl si v nadsázce a připomněl, že dříve byla v obcích povolená rychlost šedesát kilometrů v hodině, přitom po silnicích jezdila auta, která byla méně bezpečná. „Stejně tak ještě nedávno byly v Rakousku limity 100 km na okresních silnicích a 60 km v obcích,“ dodal Vondráček a upozornil na to, že právě při nízkých rychlostech produkují auta podstatně více zplodin do ovzduší.

„Soustředil bych se naopak na výstavbu obchvatů tak, aby se auta mohla vyhýbat přeplným městům,“ připojil návrh jiného přístupu k řešení přetížené dopravy předseda Svobodných, který požadavky ekologických aktivistů dal do souvislosti ještě s dalšími dopady. „Když něco násilně změníme, tak to často vyvolá i řadu negativních dopadů. Plošnou třicítkou bychom určitě zvýšili tlak na to, že lidé budou chtít bydlet přímo v Praze, protože budou vědět, že doprava přes Prahu bude díky třicítce velmi zdlouhavá,“ je přesvědčený Vondráček.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dárek pro Ukrajinu. 111 miliard? Splácet nemusíte. Kdo nesouhlasil, neuspěl. I EU půjčila

9:20 Dárek pro Ukrajinu. 111 miliard? Splácet nemusíte. Kdo nesouhlasil, neuspěl. I EU půjčila

„Nenašel jsem jediného občana, který by si přál, aby peníze nešly na pomoc Američanům a místo toho r…