Profesor Budil naléhavě. Velké geopolitické změny. Západ jim nerozumí. Toto hrozí. A jde o samotné přežití

03.04.2023 15:40 | Reportáž

Západ opouští a jako by se dobrovolně vzdával svých výdobytků a celé historie. To mj. uvedl na besedě v plzeňské městské knihovně prof. Ivo Budil. Výdobytky jsme za cenu velkých ztrát doslova vyrvali asijským civilizacím, abychom je po několika stovkách let zas dobrovolně předali a odebrali se na periferii historie.

Profesor Budil naléhavě. Velké geopolitické změny. Západ jim nerozumí. Toto hrozí. A jde o samotné přežití
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ivo T. Budil

„Autoři některých děl nám moc nepomohou, jestliže chceme pochopit postavení Západu v současném světě a především úkoly a výzvy, které se nacházejí před samotnou českou společností. Schopnost porozumět historickým okolnostem, v nichž se nacházíme, a vyvodit z nich konkrétní praktické důsledky a kroky, je něco, na čem záleží přežití národů, etnik nebo celých civilizací. Jsem přesvědčen, že určité nenaplnění národních aspirací, které jsme spojovali s rokem 1989, skutečnost, že jsme se v zásadě ocitli v postavení politického protektorátu a ekonomické periferie, vyplývá právě z kognitivního selhání, neporozumění povaze událostí, které probíhaly, a tím pádem i rezignace na nějakou nosnou národní strategii rozvoje,“ uvedl před necelou dvacítkou posluchačů profesor Budil.

Nepřipraveni! Neschopni?

Nejsme v tom ale sami. V podobné situaci se dnes podle sociálního antropologa nachází celá proamerická civilizace, „…která čelí geopolitickým změnám, jejichž povaze západní vlády nejsou schopny nebo i ochotny porozumět. Výsledkem je sebeklam, úpadek kolektivní racionality a absence pragmatické politiky, které mohou skončit naprostou mocenskou marginalizací Západu. V takovém případě se staneme irelevantní civilizací, což by byl dost nedůstojný konec společnosti, která sehrála v dějinách lidstva dosti zásadní úlohu.“

Budil se dále vyznal slovy: „Na druhé straně nevěřím v osudovost, předurčenost historie. Na rozdíl od jiných autorů se nedomnívám, že civilizace a společnosti umírají stářím či konečným vyčerpáním svých vitálních sil. Společnost může zvrátit svůj úpadek politickou aktivitou, opírající se o svůj potenciál, výkonné instituce, patriotismus, efektivní vzdělávací systém a sdílení historické zkušenosti. Je to její čistě svobodné rozhodnutí. Musíme si uvědomit, že západní společnost si kdysi musela své privilegované postavení ve světovém systému vyvzdorovat. A to v relativně historicky nedávné době. Proti obrovské síle, moci a sofistikovanosti velkých orientálních a asijských civilizací. Od prvních století naší éry, našeho letopočtu, se mezi východním Středomořím, Blízkým východem, Střední Asií, Indií a Čínou rozkládala obrovská zóna setkávání, interakce, obchodní výměny, politických vztahů a synergie, která byla skutečnou orientální globalizací, vůči ní byl tehdejší západ marginální.“

Náročný úkol se kdysi povedl. Co ale dnes?

Těžištěm této orientální globalizace byla podle Ivo Budila zprvu Střední Asie – Samarkand, Buchara. „Od 11. století se pak toto těžiště přesunulo do Číny, která si udržela postavení hlavní světové hospodářské mocnosti prakticky až do opiových válek v 19. století.“

„Vytvořit atlantickou globalizaci, to znamená přenést ohnisko světové hospodářské a politické moci do severoatlantského prostoru, bylo nesmírně náročným úkolem. Když se o to v 16. století pokusilo jako první Španělsko, tak navzdory obrovským zdrojům, stříbra, zlata, které získalo v Novém světě, tak neuspělo. Zůstalo pouhým dodavatelem stříbra na čínské trhy, odkud odebíralo sofistikované asijské zboží. V Číně mimochodem tohle stříbro v době pozdní, trochu úpadkové dynastie Ming, působilo velkou inflaci. Zatímco v Indii způsobilo vzestup Mughalského impéria, přispělo k budování nových měst, výstavné architektury.“

„Západu pomohla globální krize 17. století. Ta spočívala ve vrcholu ochlazení, takzvané malé době ledové, kdy pokles teploty způsobil neúrodu, hospodářský kolaps a sociální bouře, pandemie, prostě závažné otřesy, kterými procházely prakticky všechny euroasijské společnosti velmi dramaticky. V poslední dekádě 17. století v důsledku chladu zemřelo více Francouzů, než kolik jich zahynulo během první světové války. Různé společnosti se s touto výzvou vyrovnávaly specifickými způsoby. Některé, jako třeba Japonsko či Čína, výrazně omezily zahraniční obchod, nebo v případě Japonska se téměř izolovaly.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Kdysi jste se věnovala tématu eutanazie.

Věnujete se tomu ještě? Podnikáte aktuálně nějaké kroky k jejímu uzákonění? A myslíte, že je ve sněmovně vůle to vůbec řešit? Přijde mi, že nikoliv, což je podle mě chyba, podle mě by se měla na toto téma otevřít minimálně diskuze. Děkuji. Bea

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Laický názor, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusesafec , 03.04.2023 19:54:19
Životní filozofie a morálka západní společnosti není schopna držet krok s jejím enormním vědeckým a technologickým pokrokem. Blahobytem zlenivělí občané západní společnosti postupně stále více ztrácejí kontakt s životní realitou a postupně degenerují. Projevuje se to různými nesmysly, jako je LGBT, ultrafeminismus, pseudoekologie, boj proti klimatickým změnám, degenerace školství atd. Důsledkem je počínající zaostávání za nově vznikajícími světovými velmocemi a totální chaos v plánovaní vlastní budoucnosti.

|  8 |  0

Další články z rubriky

„Zastavme cestu do otroctví!“ Ekonom Ševčík a zrušení voleb v EU

20:39 „Zastavme cestu do otroctví!“ Ekonom Ševčík a zrušení voleb v EU

Rozhodnutí rumunského ústavního soudu o anulování výsledku prvního kola prezidentských voleb vyvoláv…