Nespokojenost v Opeře Národního divadla se stupňuje. Odborové organizace vyhlásily stávkovou pohotovost, podle ředitele Buriana však žádné období v tak velké instituci bez problémů neexistuje. Současná stávková pohotovost, zejména pak sboru a orchestru Národního divadla, je asi třetí v pořadí za dobu, co zde Burian působí.
„Není mi to samozřejmě jedno, byl bych raději, kdyby se stávkující soustředili na svou uměleckou práci. A když už něco řeší, aby se to skutečně týkalo zlepšování úrovně Národního divadla a ne, kdo jim bude nebo nebude dělat šéfa,“ dodal Burian s tím, že to odborovým organizacím opravdu nepřísluší.
Největší emoce vzbuzuje Per Boy Hansen, kterého Burian považuje za úspěšného operního manažera s dlouholetou praxí. „Když mi tehdejší umělecký ředitel Opery oznámil konec, hledali jsme nástupce. Na základě mnoha jednání a doporučení jsme se domluvili na nástupu s Hansenem, má výborné reference. Všichni dobře věděli, že do funkce nastoupí,“ řekl.
Dlouhé měsíce byl klid, až v závěru sezóny Burian dostal dopis, ať vysvětlí zaměstnancům, jak to bude s prací Hansena. „Vysvětlil jsem to a považoval jsem to za dostačující. Odborové organizace ale pak vyhlásily stávkovou pohotovost. Řekl jsem rovnou ministrovi i poradnímu orgánu, že své rozhodnutí nezměním. Je to kvalifikovaný člověk, kterého jsem dlouho hledal a kterého si vážím,“ řekl jasně Burian, že Per Boy Hansen ředitelem zůstane.
Jak je tedy možné, že proti tak uznávanému odborníku jako je Hansen, který dostává nabídky z tolika světových operních domů, se u nás vznesla taková vlna nedůvěry? „Ale on má velkou důvěru od mnoha lidí. V médiích se vždy raději mluví o negativních reakcích, není to tak. Když se podíváte na názory odborníků, tak tam na něj dramaticky převažuje pozitivní názor,“ zdůraznil ředitel Národního divadla v Praze.
Našel by se v České republice někdo, kdo by mohl být důstojným uměleckým šéfem pražské Opery? „Je poměrně málo lidí, kteří to chtějí dělat. Respektive, kteří to mohou dělat na této úrovni. A ti, o kterých vím, jsou zaměstnání v jiných divadlech, mají dobrou perspektivu a v blízké době nehodlají nic měnit,“ vysvětlil Burian.
Následně také prozradil, zda je spokojen s výměnou ministra kultury. „Zaorálek se chová v prvních týdnech ve své funkci rozumně a dává najevo, že se chovat rozumně bude i nadále,“ všímá si Burian, jenž je rád, že Zaorálek se chce starat o podmínky pro kulturu, tedy o její financování a legislativu, než aby zasahoval do chodu kulturních institucí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab