Aktivitou, která zřejmě sleduje něco jiného, než deklaruje, začíná pravidelný přehled mediálních zajímavostí uplynulého týdne. „Velký krok malých vydavatelů. Kuráž Media chce přinést nové peníze nezávislým médiím,“ píše server Lupa, zabývající se především internetovými tématy. „Jádrem sdělení je, že skupina menších online vydavatelů spojuje síly, aby se jejich média snáze dostala k reklamním příjmům. Menší a střední online vydavatelé po měsících utajených příprav spouštějí společné mediazastupitelství Kuráž Media. Má tvořit protiváhu velkým mediálním domům, které dnes inkasují většinu peněz z online reklamy. Za projektem stojí Asociace online vydavatelů (AOV), která zastupuje necelou třicítku menších a středních vydavatelů v Česku,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Takové úsilí je logické. Menší a střední vydavatelé často nemají šanci uspět ve státních či soukromých tendrech na online reklamu. „V kolektivu může být větší síla. Kuráž Media bude moci na trhu nabízet spojenou návštěvnost serverů svých členů. Společná nabídka by měla být pro zadavatele atraktivnější, což má zvýšit šance získat jejich reklamní peníze. Je ale zajímavé pohledět na soupis těchto nově sdružených médií: například Echo24, Forum24, Drbna, Deník N, HlídacíPes.org, NextPage Media, i60, Internet Info (vydavatel Lupy), Reportér Magazín, Voxpot a tak dále. Tedy snad s výjimkou Echa24, které přece jen docela často vykazuje novinářskou nezávislost, většina ostatních slouží do roztrhání těla dnešní vládě. Jistě to nečiní z altruismu. Podívejte se na miliony z neznámých zdrojů, které mezi ně rozděluje rok co rok Nadační fond nezávislé žurnalistiky,“ poukazuje mediální analytik.
Korupce vládě nakloněných a likvidace neposlušných médií
Jde podle něj každopádně o záměr, který se může podařit, až mediazastupitelství prokáže svou životaschopnost. „Vzpomínám si na sice jen vzdáleně, ale přece jen trochu podobný projekt, s nímž přišel kdysi dnes již nežijící broadcaster Radim Pařízek, který se pokoušel zbudovat reklamní zastupitelství Česká rádia, které by konkurovalo dominantním prodavačům reklamního času typu Radio Regie Music či Bohemia media. Z různých důvodů projekt skončil, kartelizace trhu s reklamou už byla příliš daleko. Ale tady jde ještě o něco jiného. Totiž o politiku. Jak se úsměvně podřekl jeden z protagonistů Kuráž média, že ‚existují zadavatelé reklamy, jejichž majitel chce nasměrovat část inzertních peněz do takových médií, protože chce podporovat názorovou pluralitu na mediálním trhu‘. To je směšná argumentace,“ komentuje to Petr Žantovský.
Má po ruce stejně absurdní zdůvodnění, jako je to zmíněné. „Asi ve smyslu odnaučíme alkoholika závislosti tím, že mu zvýšíme denní příděl rumu. V Kuráži sdružená média většinou nezajišťují žádnou pluralitu názorů, nýbrž upevnění jejich uniformity. Neúčast skutečně alternativních médií typu ParlamentníListy.cz, První zprávy a podobně potvrzuje pravdivost tvrzení Kuráže, že si členy vybírají. Podle jakých kritérií, je pak nasnadě. Nemohu se zbavit dojmu, že jde o další způsob, jak zkorumpovat vládě nakloněná média a zlikvidovat ta neposlušná. Inu, pluralita po česku,“ upozorňuje mediální odborník na to, jak to u nás většinou chodí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník