Povolební situace je při současných preferencích stran ve hvězdách. Stále je však ve hře – pokud v dalším průběhu kampaně zaberou – koalice dvou koalic. Přitom však mezi Piráty a ODS jsou větší názorové rozdíly. Může tedy jejich případná vládní spolupráce fungovat? „Vždy platí, že koalice se dělají po volbách. Pravda, my jsme pod tlakem veřejnosti a bývalého volebního zákona udělali koalice už před volbami, ale opravdové vyjednávání začne, až se po volbách přepočítají hlasy na mandáty,“ je si vědom senátor Tomáš Jirsa. „Když se dívám, pro jaké šílenosti hlasují Piráti v Evropském parlamentu či jak se vyjadřují k politické situaci, obávám se, že koalice ODS s Piráty by fungovala velice obtížně. Ale opakuji, že koalice se dělají až po volbách a předpokládám, že ve Sněmovně bude více potenciálních koaličních partnerů. Se zájmem čtu, jak se konzervativnější STAN vyjadřuje, že ‚máme jiné voliče než Piráti‘, nebo že ‚nemusíme jezdit na mítinky společně s Piráty‘ a podobně. Tam to ideologické, respektive stranické spojení není příliš pevné,“ povšiml si.
Jaký má názor na Piráty? „Respektuji je jako existující politický názor, který odpovídá asi nejvíce německým Zeleným a bohužel silnému proudu v Evropském parlamentu. Politicky s nimi nesouhlasím téměř v ničem. Budou-li v Evropském parlamentu takto tlačit na pilu, budou to paradoxně oni, fanatičtí europeisté, kteří přispějí k rozpadu EU,“ vysvětlil PL.cz Jirsa, který v nedávném článku pro deník Právo vyjádřil své silné výhrady a obavy ke zveřejněným plánům Evropské komise k Velké zelené revoluci, jak ji nazývá.
„Evropská unie se rozhodla vydat společné dluhopisy za 750 miliard eur (přes 19 bilionů korun) a těmito penězi chce financovat zelenou cestu k bezuhlíkové ekonomice. A na splácení těchto dluhopisů chce použít nové evropské daně,“ popisuje a vyjmenovává, které to jsou. „Půjde o již známé emisní povolenky, které budou uplatněny v námořní dopravě a ve stavebnictví. Nové daně pro velké nadnárodní firmy. Uhlíková daň na dovoz zboží, která má zabránit přesouvání výroby do zemí, které nesnižují, ale naopak zvyšují uhlíkové emise. Daň pro velké digitální firmy. A také nové zdanění leteckého paliva. K tomu je třeba připočítat plány na zrušení automobilů se spalovacími motory, odstavení uhelných a někde i jaderných elektráren a mnoho dalších ambiciózních plánů komise.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban