Evropská unie se kromě vášně pro elektrifikaci chce vyřádit na automobilovém průmyslu ještě jinak. Zatímco v polovině příštího desetiletí by měly být passé naftové motory jako celek, v mezidobí chce jejich podmínky ještě zpřísnit novou emisní normou Euro 7.
Ta má začít platit již od roku 2025 a doposud je známo několik scénářů, mezi kterými se v Bruselu budou rozhodovat. Šéf Škoda Auto Thomas Schäfer má ale obavy, že ať bude přijat jakýkoliv scénář, bude to znamenat faktickou likvidaci všech vozidel s cenou pod půl milionu korun.
Šéf Škodovky se neobyčejně otevřeně rozhovořil pro britský motoristický magazín Auto Expres. „Je to šílené,“ zoufal si šéf automobilky. A v anglické verzi „It‘s crazy“ jeho hláška obletěla automobilový svět, protože byl jedním z prvních manažerů, kteří se takto rázně postavili tlaku na snižování emisí.
Odnesou to podle něj zejména levnější auta, u kterých se zvýšené náklady mnohem více promítnou do ceny. A samozřejmě lidé, kteří o tato auta mají zájem. Očekává, že pokud bude norma přijata, zdraží to například Škodu Fabii o asi 150 tisíc korun.
„Všichni investujeme do elektrofikace. Zavedení této normy do konce desetiletí je směšné, protože ke splnění těchto standardů musíme utratit spoustu peněz, kterou bychom jinak mohli investovat do elektrifikace,“ vysvětloval boleslavský šéf.
Schäfer se tak postavil rázně proti šéfovi koncernu Volkswagen Herbertu Diessovi, který je jedním z nejhorlivějších zastánců dekarbonizace v celém automobilovém průmyslu. Letos v létě ohromil svým smělým plánem, že Volkswagen zachrání Afriku svým traktorem na elektrický pohon.
V červenci se v tomto vozítku předvedl novinářům přímo na poli. Poté se velký propagátor elektromobility Diess rozjel svým elektrickým autem na dovolenou po Evropě, ovšem byl velmi zklamán. „Tohle rozhodně není prémiový zážitek z nabíjení,“ rozčiloval se, když nemohl najít nabíječku.
Kromě toho pokrokový ředitel v hlavní jídelně v centrále Volkswagenu zakázal podávat maso a již vloni vypsal výběrové řízení na pozici „klimatický aktivista“. „Máme tolik nápadů, jejich realizace ale v naší velké organizaci trvá příliš dlouho. Takže uvnitř potřebuji někoho opravdu agresivního,“ vysvětloval.
Thomas Schäfer přišel do Mladé Boleslavi v loňském roce a spekulovalo se, že bude naslouchat řediteli Diessovi více než jeho předchůdce Bernhard Maier, který měl rovněž pověst „rebela“. Nyní je ale nejspíš centrála ve Wolfsburgu velmi překvapena.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.