V den, kdy se měla v Divadle Husa na provázku hrát hra nazvaná Vaše násilí a naše násilí, v níž představitel Krista znásilní muslimku, probíhaly před divadlem protestní akce. K jedné protestní akci pak došlo přímo na samotném představení. Skupina aktivistů z uskupení Slušní lidé vtrhla na jeviště a chtěla hru přerušit.
Miroslav Balaštík byl jedním z občanů, kteří na vlastní oči sledovali, co se opravdu dělo, a viděl, jak se chovají tzv. Slušní lidé. V rozhovoru pro Info.cz je proto ani trochu nešetřil.
„Asi deset minut po začátku představení, ve chvíli, kdy se na jevišti svlékli herec a herečka do naha (nešlo o znásilňování, ale pouze nahotu dvou lidí), začalo v publiku dupat a pískat asi třicet uniformovaných svalnatců, kteří se vzápětí začali drát na jeviště. Tam vytvořili řetěz a násilím zatlačili herce k zadní stěně, kde je uvěznili a znemožnili jim hrát. Jiný jejich člen mezitím obcházel mezi diváky a natáčel je na mobilní telefon, což je mělo evidentně zastrašit,“ začal s popisem dění v divadle Balaštík.
Přítomným divákům prý bylo zkrátka zřejmé, že jde o agresivní jednání, a ne žádný poklidný protest. Protesty, kde lidé alespoň vyjadřovali své názory a byli schopni diskutovat, se odehrávaly ještě před představením venku před divadlem. Uvnitř už prý šlo jen o demonstraci síly. „Občas někdo z nich vykřikoval něco o perverzákách a že to divadlo je jejich, protože je placené z jejich daní, a diváci mají jít pryč. Evidentně nešlo o nic jiného, než na sebe upozornit v médiích prostřednictvím demonstrace síly,“ pokračoval šéfredaktor.
Policie podle jeho názoru situaci absolutně nezvládla. Strážci zákona prý měli být na místě předem, protože bylo dopředu jasné, že se tzv. Slušní lidé o něco pokusí. Zvlášť když není žádným tajemstvím, že někteří členové tzv. Slušných lidí měli problémy se zákonem a netajili se náklonností k neonacistickým myšlenkám.
Na to poukázal také režisér Břetislav Rychlík. „Slušní lidé jsou skupina, která má kořeny v nejtvrdších jádrech fotbalových brněnských hooligans, jsou to vyhazovači, trenéři, současní neonacisté. Skupina se projevuje násilnicky, v 90. letech řada jednotlivců, kteří jsou nyní členy Slušných lidí, měla problémy se zákonem a řada z nich měla podmínku na kriminál,“ uvedl režisér. Jeho slova přinesla Česká televize.
„Za vyslovené napomáhání kriminalitě pak lze označit, když ani poté, co náckové napochodovali na jeviště a nikdo netušil, co zamýšlejí, nereagovali policisté na telefonické výzvy diváků a odmítali jít dovnitř, dokud nedojde k napadení nebo škodě na majetku. Před divadlem stály desítky těžkooděnců, ale trvalo skoro půl hodiny, než dovnitř přišel antikonfliktní tým, který je vyvedl,“ zlobil se Balaštík v rozhovoru.
Bouři kolem této hry podle Balaštíka rozpoutali brněnští politici KDU-ČSL, kteří chtěli hru zakázat. Tím na ni upozornili a vyvolali napětí kolem něčeho, kolem čeho to nebylo třeba. Balaštík má za to, že nelze stále dokola zmiňovat jen znásilnění muslimky, kterého se měl dopustit Kristus. Hru je prý třeba chápat jako celek – jako vyjádření pocitu muslimů, kteří se cítí znásilňovaní západní kulturou.
„O tom, že nakonec ani odpůrcům hry nešlo až tak o křesťanské hodnoty, ale jejich protest byl spíš výrazem primitivní islamofobie, svědčí to, že se objektem protestu nestala Frličova hra Prokletí, rovněž uváděná v rámci festivalu. V ní kupříkladu dívka provádí orální sex s figurínou Jana Pavla druhého, kterou poté oběsí. Jenže tato hra obrazně odkazuje ke zneužívání dětí kněžími, na což Kristovi bodyguardi asi nechtěli příliš upozorňovat,“ uvedl Balaštík.
Politici, ale nejen politici, nýbrž např. také kardinál Duka, kteří hru kritizovali, jen toto umělecké dílo zneužili ke zvýšení napětí ve společnosti. Balaštík má za to, že kardinál Duka nebo europoslanec Tomáš Zdechovský v podstatě jen legitimizovali některé nenávistné projevy radikálů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp