"Pětadvacet milionů korun je maximální částka. Očekáváme, že v rámci výběrového řízení se cena sníží," řekl ČTK mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák. Za tyto peníze by ale měl vzniknout komplexní dokument, který má odpovědět na otázku, zda bude nebo nebude ekonomicky výhodné vodní koridor stavět.
Studie má dále upozornit na různá rizika spojená s ochranou přírody, nebo s odporem místních obyvatel v závislosti na konkrétním trasování chystané vodní cesty, zdůvodnil odhadovanou cenu mluvčí. Kvůli předpokládanému rozsahu nebude materiál vznikat pár měsíců, jak je u obdobných studií proveditelnosti obvyklé. Práce na dokumentu by se prý mohly protáhnout až na řadu měsíců nebo i více než rok.
Právě časová náročnost je podle Ministerstva dopravy důvod, proč vypracování dokumentu chce zadat ještě současný ministr v demisi. Podle úřadu je nutné spěchat zejména kvůli možnosti čerpat na projekt prostředky z Evropské unie.
Vodní dílo by mohlo být hotovo v roce 2039
Zadání studie do konce letošního roku je součástí harmonogramu přípravy koridoru, který nedávno představil ministr Žák a který předpokládá dokončení vodního díla do roku 2039. Součástí plánované vodní cesty jsou i jezy v Děčíně a v Přelouči, které se už delší dobu připravují a které by měly být hotové do roku 2020.
Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Zastáncem projektu je mimo jiné i prezident Miloš Zeman.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr, čtk