V rámci konsolidačního balíčku vláda sníží podíl samospráv na výběru sdílených daní a také na dani z hazardu. Zatímco u hazardu a daně z příjmu fyzických a právnických osob panovala určitá shoda, snížení podílu u DPH je pro samosprávy nepřijatelné. Původně vláda ještě chtěla snížit podíl z daně z nemovitosti, ale po velkých protestech tato daň zůstala v plné výši obcím.
V pátek 13. října byl konsolidační balíček i přes protesty opozice přijat a nyní míří do Senátu, ačkoliv opoziční ANO a SPD už vyhlásily, že způsob přijetí možná napadnou u soudu. Podle senátorky Jany Zwyrtek Hamplové je jedním z problematických míst balíčku odebrání části daně samosprávám.
„Konsolidační balíček, který odhlasovala Sněmovna v pátek 13. října 2023, se výrazně dotýká také obcí a měst a nic na tom nemění fakt, že je zde jasná snaha finanční dopady na místní samosprávy bagatelizovat. Opak je totiž pravdou – dopad na většinu rozpočtů obcí a měst může být tak zásadní, že bude ohrožen sám výkon samosprávy. To přesto, že je chráněna ústavou, a stát musí proto pro výkon samosprávy vytvářet odpovídající finanční podmínky. Obcím však aktuálně hrozí, že přijdou o miliardy, a výkon samosprávy tak bude znemožněn nebo výrazně omezen,“ upozorňuje Zwyrtek Hamplová ve vyjádření pro ParlamentníListy.cz.
Zwyrtek Hamplová připomíná, že vláda původně chtěla odebrat i část daně z nemovitosti. „Stát si chtěl původně nechat část daně z nemovitostí, ale zde narazil na okamžité protesty obcí, a také na právní argumenty, které možnost státu sebrat obcím část místní daně do státního rozpočtu zpochybňovaly. Vláda přesto na peníze obcím citelně sáhla – snížila jim příjmy ze sdílených daní, jako je daň z příjmu fyzických a právnických osob, a také daň z přidané hodnoty a chce změnit i poměr přerozdělení výnosu daně z hazardu mezi samosprávou a státem,“ vypočítává senátorka, kde všude obce přijdou o peníze.
Vláda navíc prý celou věc bagatelizuje, když obcím doporučuje, aby chybějící částku vybraly na zvýšené dani z nemovitosti. „Dopad na obce bagatelizuje tím, že obce mohou zvýšit právě ony daně z nemovitosti, a tím si schodek nahradit. To je ovšem v praxi zcela nereálné. Jednak to nikdy nemůže nahradit státem snížené příjmy, jednak obce logicky nechtějí zatěžovat ani občany, ani podnikatele dalšími výdaji na bydlení či provoz, protože ty jim porostou i tak. Rozdíl mezi anonymním zvyšováním daní ze Strakovy akademie a z místních radnic je tedy hlavně v tom, že místní radnice znají život zblízka a vědí, že další zvýšení nákladů, které chce vláda přes obce realizovat, občané neunesou,“ má jasno Zwyrtek Hamplová, že další zvyšování daní už by bylo pro občany neúnosné.
„Z toho vyplývá jasný závěr: schodky v rozpočtech, které obcím a městům balíčkem vznikají, nemají jak dorovnat; ty peníze jim budou definitivně chybět a dopad ucítí opět občané. Situace může totiž vyústit v nemožnost samosprávu fakticky realizovat, nebo to může výrazně snížit její rozsah a kvalitu,“ tvrdí Zwyrtek Hamplová.
Proto senátorka a právnička připravuje právní rozbor, jak tuto část konsolidačního balíčku napadnout u soudu. „Unie sebevědomé samosprávy aktuálně provádí právní rozbor možnosti napadnout finanční oslabení samospráv soudní cestou. Formou protestu ze strany dotčených samospráv by pak mohlo být plošné odmítnutí výkonu státní správy nebo přesné vyčíslení nákladů spojených s tímto výkonem a ten po státu jako kompenzaci požadovat. Samospráva by však neměla připustit, aby bylo podobným krácením místních rozpočtů omezováno její ústavní právo na samosprávu. Jsem připravena být v tom obcím oporou,“ uvedla předsedkyně Unie sebevědomé samosprávy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič