Park U Čeňku, který by po svém dokončení měl být větší nežli Stromovka a měl by propojit sídliště Černý Most s Horními i Dolními Počernicemi, Hostavicemi a Kyji a navázat na přírodní park Klánovice, měl být hotov do konce března, což se ale nestalo a vzhledem k stavu projektu v nejbližší době ani nestane. Vy sám vinu dáváte magistrátu, v jehož čele ale stál ještě před rokem primátorem za TOP 09. Nešlo tak z Vaší strany udělat více? A prozradíte nám nyní Váš tip termínu dokončení?
Naše MČ usiluje o vybudování odpovídajícího rekreačního zázemí pro sídliště Černý Most od roku 2006. Park U Čeňku, který má celopražský význam a je budován z prostředků a na pozemcích HMP, svou rozlohou i finanční náročností zdaleka přesahuje možnosti MČ. Z pozice MČ můžeme dávat podněty či urgovat. A to děláme v maximální možné míře od počátku, bez ohledu na to, kdo je primátor či kdo je ve vedení města. Stavba běží od loňského jara. Od října však půl roku víceméně stála kvůli neschopnosti Rady HMP rozhodnout o banálních technických věcech v rámci změny stavby před jejím dokončením. Tím si město vzalo občany Černého Mostu jako rukojmí a donutilo je strávit další léto v prašném prostředí s výhledem na haldy zeminy zarůstající plevelem. Podle posledních informací by park měl být dokončen v říjnu tohoto roku, avšak ve zcela nedostatečném rozsahu – bez ozelenění a bez vybavení dětskými hřišť. Na to poukazujeme rok a půl a stále bez odezvy v podobě jakýchkoliv konkrétních kroků.
Na Praze 14 se nachází několik vodních zdrojů. Neuvažovali jste některý přetvořit v koupaliště či například v přírodní koupací biotop, jejichž výstavba i s ohledem na ekonomickou stránku, roste?
Na území Prahy 14 je několik vodních ploch, každá však má svůj specifický účel vodohospodářského využití a různé přírodní podmínky. Vybudování koupaliště je dlouhodobě v hledáčku MČ a v současné době prověřujeme možnosti vybudování biotopu na území vedle Kyjského rybníka.
V posledních letech dochází k poměrně masivní zástavbě městské části. Domníváte se, že spolu s tím dostatečně zvyšuje i občanská vybavenost?
Problémem Prahy 14 není až tak nedostatečná občanská vybavenost, ale spíše její situování zejména do centrálních oblastí sídliště Černý Most či Hloubětína. Pro obyvatele nové zástavby na okrajích MČ je hůře dostupná. Tam, kde to je možné, připravujeme její dobudování. V současné době je např. v projektové přípravě nová mateřská škola na Jahodnici, ve fázi záměru je i nová školka na Hutích.
Osobně jsem zaznamenala na území městské části vznik několika soukromých mateřských škol, na rozdíl od navyšování kapacit veřejných MŠ. Plánujete v nejbližší době výstavbu nových MŠ nebo to nyní nepovažujete za svou prioritu?
MČ v loňském roce navýšila kapacitu mateřských škol o téměř padesát míst. Nové školky připravujeme – viz odpověď na předchozí otázku. Zároveň je třeba říci, že v letošním roce byly do mateřských škol přijaty všechny děti, které splnily základní kritéria pro přijetí. Nové kapacity školek jsou plánovány zejména pro dvouleté a tříleté děti. Po umístění dětí v této věkové kategorii je poptávka velká a současné kapacity nedostatečné.
Co Vy sám vnímáte jako největší problém Prahy 14?
Většina problémů, na které obyvatelé běžně poukazují, jsou provozní věci, které se dají více či méně úspěšně řešit - buď větším přílivem peněz, rychlejším rozhodováním či vyšším osobním nasazením. Pravomoci MČ jsou však omezeny tím, že dvě třetiny veřejných ploch spravuje magistrát, který zároveň určuje pravidla využívání území a vydává vyhlášky. MČ sama osobě dokáže jen minimálně ovlivňovat dlouhodobou strategii rozvoje.
Ještě větším problémem je pak netečnost obyvatel a nezájem o věci veřejné, který se projevuje dlouhodobě nízkou volební účastí a minimálním zájmem o cokoliv za hranicí svého bytu či domu. Změna tohoto postoje je dlouhodobý proces, a věřím, že v tom jsme na naší MČ na dobré cestě.
Jak jste na území městské části spokojen s hromadnou dopravou? Domníváte se, že je dostatečně zajištěna nebo uvažuje o posílení některých spojů?
MHD v Praze patří ve srovnání s ostatními evropskými městy k těm nejlepším. Výsledek je vždy kompromisem mezi náklady a službou občanům. Praha 14 není samostatná enkláva, ale součást hlavního města. Z toho pohledu vnímám současný stav jako dobrý, i když stále je co zlepšovat. V našem případě jde zejména o obsluhu MHD pro Lehovec, vzdálenější oblasti sídliště Černý Most a Hutě, kde dlouhodobě žádáme o zlepšení vedení linek i posílení kapacity. Důležité je také nasazování nízkopodlažních autobusů a speciální linka s plošinami pro vozíčkáře.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková