Studenti a důchodci si možná připlatí. Vládní rada chce další škrty ve slevách na jízdné

20.11.2022 11:32 | Zprávy

Národní ekonomická rada vlády (NERV) navrhuje kabinetu premiéra Petra Fialy (ODS), aby přijal další opatření za účelem snížení státních výdajů. Chce snížit slevy na jízdné, které stát financuje studentům a důchodcům. Podpora by podle návrhu byla snížena na 25 % celkové ceny jízdného oproti současným 50 %. Ekonomové návrh vítají jako jeden z potřebných kroků k uzdravení veřejných financí. Jiné odborníky i opozici však znepokojují případné sociální dopady. Vláda prý nakonec rozhodne na základě analýzy.

Studenti a důchodci si možná připlatí. Vládní rada chce další škrty ve slevách na jízdné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak na vodíkový pohon představen za účasti ministra dopravy Martina Kupky. Na jedno naplnění nádrží ujede až 1200 kilometrů

Národní ekonomická rada vlády (NERV) navrhuje další snížení slev na jízdném pro studenty a seniory. Stát v současné době platí polovinu z jízdného dětem a studentům do 26 let, seniorům starším 65 let a dále pak invalidním důchodcům s invaliditou třetího stupně.

Návrh počítá se snížením slevy na 25 % z celkové výše jízdného, což by podle jeho předkladatelů ušetřilo 3,3 miliardy korun ve státním rozpočtu. Podle vyjádření NERVu je podpora v nynějším rozsahu příliš drahá pro státní kasu a navíc prý nepomáhá cílovým skupinám. „Systém slev vytváří odpověď ze strany dopravců, kteří uměle navyšovali ceny, zaváděli cashbacky a podobně, aby ze slevy získali legální cestou co nejvíce peněz. Jde o podporu vybraného odvětví více než o podporu daných skupin obyvatel, k čemuž má stát jiné nástroje, například důchody či slevy na dani, u studentů sociální stipendia či nabídku vratných grantů,“ píše se v návrhu adresovaném vládě jejím hlavním poradním orgánem pro ekonomické otázky.

Za přínosný považují návrh i mnozí ekonomové působící mimo NERV. „Snížení slevy na jízdném na 25 % je představitelný krok k omezení růstu vládního zadlužení. Jakkoliv by šlo o nepopulární opatření, jeho přínos pro státní kasu by byl okamžitý a vedlejší dopady by nebyly o nic horší než při škrtání výdajů v jiných oblastech,“ říká hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Stejného názoru je i Petr Dufek z banky Creditas, který píše: „Nelze neustále pokračovat na cestě, na které si stát každý rok vypůjčí 300 miliard korun, aby zaplatil vše, co je lidem ku prospěchu, včetně těchto slev. Pokud bychom měli touto cestou jít, bylo by třeba časem lidem o těchto 300 miliard zvýšit daně.“

Vyvstává otázka, zdali by snížení slev na jízdné nevedlo ke ztrátě zájmu o hromadnou dopravu. Na tyto obavy reaguje analytik Akcenty CZ Miroslav Novák slovy: „S ohledem na ceny pohonných hmot to podle mě nehrozí. I po nižší slevě by bylo cestování veřejnou dopravou nesrovnatelně levnější než cestování autem v případě jedné osoby. Rozumím argumentu podpory veřejné dopravy, ale vzhledem k tragické situaci ve veřejných financích jsou bohužel takováto opatření nezbytná, byť chápu, že velmi nepopulární.“

Zatímco ekonomové zdůrazňují zejména nutnost úspor ve výdajích státu, odborníci zabývající se tematikou sociálních problémů upozorňují na možný dopad dalších rozpočtových škrtů na zranitelné skupiny obyvatelstva. „Doplatili by na to zejména osamělí důchodci. Pro ně je doslova každá koruna dobrá,“ protestuje proti snižování slev na jízdném místopředseda Rady seniorů České republiky Milan Taraba. Odborníci se obávají, že za stávající zhoršující socioekonomické situace by někteří občané další výdaje nemuseli zvládnout. Podle předsedy české pobočky Evropské sítě proti chudobě a sociálnímu vyloučení Karla Schwarze nyní v České republice žije pod hranicí chudoby kolem milionu lidí, přičemž další milion je chudobou ohrožen. Takový stav je prý v Evropské unii bezprecedentní.

„Výzkum agentury Ipsos pro projekt Neviditelní a společnost Provident Financial ukázal, že 11 % nízkopříjmových Čechů své běžné výdaje už hradit nezvládá a dalších 9 % to dokáže jen za použití úspor,“ napsal v září tohoto roku server Novinky.cz. Česká agrární komora upozorňuje na výrazné zdražování potravin v Česku oproti jiným zemím v Evropě.

Obtíže se zvládáním současné socioekonomické situace v reportáži serveru Deník.cz v souvislosti s možným zdražováním dopravy popsala 38letá Petra S. z Rakovníka, jejíž 16letá dcera musí dojíždět na střední školu v Berouně. „Za říjen dcera projezdila zhruba čtrnáct set korun. Peníze chybí, od září ještě zvedli zálohy za elektřinu. Do toho škola a dojíždění,“ líčí paní Petra S. své zápolení s vysokými cenami.

O tom, jestli vláda nakonec přistoupí k dalšímu snižování slev na jízdném pro studenty a seniory, nakonec rozhodne analýza finálních rozpočtových dopadů takového opatření, která prý zároveň vezme v potaz situaci v okolních státech. „Chceme vyjít vstříc názoru NERV a přinést opravdu poctivou analýzu, co by takový krok znamenal,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Parlamentní opozice je jednoznačně proti. „Už to, že vláda snížila jejich výši na 50 %, byla chyba. Náš návrh je opačný. Vrátit lidem slevy na 75 % procent. Budu podávat v tomto duchu připomínku k rozpočtu pro příští rok, aby se rozpočet ministerstva dopravy zvýšil o jednu miliardu a aby šlo slevy zvýšit,“ nechal se slyšet poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: AKS

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

A co mi dráha za ty prachy nabídne?, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseabonent , 20.11.2022 15:15:23
Věčně zpožděné vlaky? Vlaky narvané k prasknutí? Plné svoloče, bůhví odkud, která se vozí zadarmo? Ajznbón si radši nechá vrtat koleno, než by připojil další vagón. Nádraží plná flákajících se kofol a bezd´áků. Přihřátý hlas z ampliónu. Informovanost nulová. Při zpoždění každý zběsile jezdí prstem po skleněné destičce. Idyla, kdy si na peróně člověk mohl dát pivo a párek s rohlíkem, se odebrala do pravěku. Člověk do poslední chvíle neví, na kterou glajzu se připotácí vlak – to jsou pak sprinty! Na lokálkách se plouží historické motoráky, kdy už se odeberou do šrotu? Bez místenky se člověk musí celou cestu klepat strachy, kdo ho vyžene. Bicykl je dražší, než člověk. Vlaky jezdí odnikud nikam, snad prý kvůli územním hranicím. Co je mi do toho? Na jižní Moravě je pro cestujícího nastražena past v podobě systému jízdenek. Zpáteční sleva zrušena. Za tu šikanu při „pandemii“ by zasloužil skoro každý štiplístek nakopat někam. Při opravách tratí dráha přebírá „silničářské“ tempo. Jednotkou je rok. Nedůstojné prostory pokladen, kde jsou ty rozlehlé dvorany s impozantními stropy? Předražené zabezpečení ECTS, které srážkám vlaků nezabrání a snižuje propustnost tratí o 15%. A co by člověk kde hledal? Všudypřítomnou drahotu? Nová doba! Dřív se říkalo – Čekej Snad Dojedeš, dnes se říká ...(edit.)...

|  5 |  0

Další články z rubriky

„Blbost“, kterou nikdo nečeká. Hrozí od Trumpa k Ukrajině

9:20 „Blbost“, kterou nikdo nečeká. Hrozí od Trumpa k Ukrajině

Titulky západních médií jsou co se týče Ukrajiny pesimistické, všímá si ve své nové analýze analytik…