„Rád bych oznámil vzrušující kampaň, kterou naše společnost zítra zahajuje,“ uvedl na tiskové konferenci v pražském hotelu Intercontinental hlavní manažer společnosti British American Tobacco (BAT) Richard Widmann. V souvislosti se zákazem kouření ve vnitřních prostorách restaurací a barů totiž BAT spouští marketingovou kampaň pod názvem „Město není popelník“. „Je to zásadní změna jak pro kuřáky, tak pro majitele barů a restaurací, kteří se tomu budou muset přizpůsobit,“ dodal Widmann. Akce proběhne v duchu trendu takzvaného CSR neboli corporate social responsibility: tedy společenské odpovědnosti firem snažících se omezit vnější dopady svého byznysu. V rámci akce budou dobrovolníci BAT rozdávat návštěvníkům barů a diskoték v centru Prahy mobilní popelníčky.
Vedlejším efektem zákazu kouření v interiérech totiž podle Widmanna může být zvýšený počet odhozených nedopalků na městské dlažbě. Jelikož kuřáci budou muset chodit kouřit ven a majitelé podniků nemusí být na situaci zcela připraveni. S tím souhlasí i náměstek primátorky Prahy Petr Dolínek (ČSSD). „Máme změnu legislativy a díky tomu očekáváme, že bude více nedopalků na ulicích, a vítáme každou iniciativu, která naznačuje: vezměte si nedopalek do nějaké krabičky a vysypte ho u popelníku, až ho najdete,“ sdělil Dolínek ParlamentnímListům.cz. Závažnější problémy s přechodem na nový režim ale neočekává. „Samozřejmě, kultivovaně to zvládli ve 22 zemích, kde zaváděli zákaz kouření, a očekávám, že my bychom si s tím také měli poradit,“ doplnil.
Odhozených nedopalků je přitom na chodnících a ulicích hlavního města již požehnaně, což je patrné i při zběžném pohledu. „Jsme společensky odpovědná firma. Musíme přiložit ruku k dílu, aby město zůstalo čisté,“ uvedl Widmann. Zástupci BAT na tiskové konferenci rovněž naznačili, že tak činí i z toho důvodu, že v případě takového zákona a jeho možného dopadu na okolní prostředí jsou právě tabákové firmy, které na byznysu s cigaretami profitují, první na ráně ze strany kritiky veřejnosti.
Ve vybraných lokálech na Praze 1 tak budou poslední květnový den obcházet dobrovolníci BAT a rozdávat mobilní popelníčky. „Pro kuřáky může být obtížné se s novým zákonem vypořádat, protože se může stát, že nebudou mít při ruce popelník. Zároveň si nemusí uvědomovat dopad, který můžou způsobit tím, že odhazují nedopalky přímo na zem,“ uznal Widmann. „My chceme kuřáky povzbudit, aby nedopalky odhazovali do popelníků a speciálních nádob,“ dodal. To, že do této akce jdou zaměstnanci British American Tobacco dobrovolně podle Widmanna dokazuje, že BAT je k záměru zmírnit dopady nové legislativy na pražské ulice skutečně odhodlaná.
Poté, co kampaň „Město není popelník“ BAT 31. května zahájí (očekává, že by během dne mohla rozdat přibližně tisíc popelníčků), má prý v úmyslu rozdávat tato zlepšovátka i v dalších českých městech. „Chceme je rozdávat a vidět, jak lidé reagují,“ vysvětlil Widmann. Širším cílem nicméně je, aby všichni kuřáci místo toho, aby odhazovali nedopalky na zem, používali popelníčky. Zapojit do akce by se mělo kolem dvaceti dobrovolníků. Akce je zaměřena na nejpopulárnější oblasti Prahy a vybrané podniky v nich.
Cigaretové nedopalky představují podle expertů výraznou ekologickou zátěž, tím spíše, pokud nejsou odhazovány do specializovaných nádob. Podle webu Tobacco Control vědci prokázali v odhozených cigaretových špačcích přítomnost těžkých kovů. Ekologické riziko představují zejména v oceánech, kde se mohou podílet na usmrcování populace ryb, což se podařilo prokázat během kontrolovaných experimentů v laboratorních podmínkách.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: maz