Česko, země slevových akcí. Ale žádná sleva není zadarmo. Jak jsme se dozvěděli na jaře od tehdejšího ministra zemědělství Zdeňka Nekuly. Podle něj skončilo 250 společných kontrol obchodní a potravinářské inspekce tristním výsledkem. Jedním z častých hříchů obchodníků je poskytování nepravdivých a zavádějících informací ohledně cenové výhody.
Jakou část potravin ve vašem rodinném rozpočtu nakupujete ve slevách? Tak zněla úvodní otázka moderátora Václava Moravce. „Já se snažím jednak využívat maximálně ty maloobchody, které máme u nás v Heřmanově Městci. Jsme unikátní město, přestože máme téměř pět tisíc obyvatel, tak u nás dodnes není žádný řetězec. Je to skutečně místní obchod zeleniny, ovoce, pravidelně v sobotu přes sezonu na trhu jsou zelináři z nejbližšího okolí," podotkl Výborný. „Jednou za čas nákup ve velkém obchodu s dětmi uděláme, to nepopírám," dodal, odhadnout to, kolik věcí nakoupí ve slevách, neví. „S letáky nechodím, nemám čas na to je studovat," podotkl.
„Cibule 34,9, mrkev 29,9," četl následně ceny, které si zjišťoval v obchodních řetězcích, Výborný. „V Praze proběhly včera národní dožínky, kde jsme měli mnoho zemědělců, těch prvovýrobců. Mimochodem je to největší farmářský trh v Praze během roku. A je zajímavé, že tu cibuli, nebo tu mrkev, tak tu nabízeli za patnáct korun. Moje otázka zní, kde se ta cena ztrácí?" zeptal se.
Prouza následně hovořil o svých nákupech ve slevách, kde podotkl, že on sám u potravin hledí zhruba na třetinu výrobků, u drogerie daleko víc. „Já se přiznám, že nakupuji především ty potraviny, na které jsem zvyklý. Snažím se preferovat české potraviny. A když jsou ve slevě, tak si je samozřejmě koupím," podotkl následně Pýcha.
Regulace slevových akcí
Téma se následně stočilo na regulaci slevových akcí. „Myslím si, že stát nemá co mluvit do toho, kdo co dává do jaké slevy. To je čistě rozhodnutí obchodníka ve spolupráci s dodavatelem. Ten dodavatel za to, že dodá do slevové akce, získá větší objem prodejů. Myslím si, že to má být zcela na rozhodnutí každého. Platí ve většině evropských zemí jednoduchá úměra. Čím méně slev, tím větší podíl privátních značek. Velkozemědělci často chtějí zakazovat slevy a zároveň chtějí zakazovat značky. Tak si budou muset vybrat, protože tady funguje jedno nebo druhé. A každá ta země ten poměr má nastavený trošičku jinak," podotkl Prouza.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vanda Efnerová