Koncem minulého roku jsme si mohli v mnoha médiích přečíst články či reklamy na to, jak budou obchodní řetězce snižovat svoje ceny o rozdíl v DPH, kterou vláda stanovila na potraviny. V čele těchto prohlášení stál Lidl, který si na tom dokonce postavil celou lednovou reklamní strategii a zahájil Přesilovku proti inflaci, v rámci které sliboval snížení cen dokonce o šest procent.
„Od 2. ledna přihráváme ke 3% snížení DPH na potraviny další až 3 %,“ hlásal leták ke zmíněné kampani.
Ale pojďme postupně.
Už ke konci roku 2023 nás média zásobovala informacemi, že ceny potravin půjdou dolů a že oproti obavám ekonomů i spotřebitelů, do nich promítnou obchodní řetězce vládní snížení DPH o tři procenta.
„Od 2. ledna sníží řetězec Lidl ceny u všech výrobků, které se po změně DPH přesunou z dosavadní patnáctiprocentní sazby do nové dvanáctiprocentní. Řetězec také oznámil, že do vybraných cen promítne i další dodatečné zlevnění o tři procentní body,“ napsal už v polovině prosince třeba server iDnes.cz v článku „Lidl jde do přesilovky. Od ledna sníží ceny vybraných potravin dvojnásobně“ s tím, že u tisícovky potravinových položek ze svého sortimentu tak Lidl sníží „daňové zatížení“ z patnácti na devět procent.
V té samé době se nad plánovanou kampaní Lidlu zamyslel i ekonom Lukáš Kovanda, který na svém účtu na síti X zveřejnil komentář s názvem Řetězec Lidl slibuje zlevnění ještě nad rámec snížení DPH. Potvrzuje tím, že za vysokými cenami potravin jsou hlavně řetězce a jejich „čarování“ s maržemi.
Řetězec Lidl slibuje zlevnění ještě nad rámec snížení DPH. Potvrzuje tím, že za vysokými cenami potravin jsou hlavně řetězce a jejich „čarování“ s maržemi
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) December 14, 2023
Ceny, za které svým odběratelům zemědělci prodávají produkci, jak rostlinnou, tak živočišnou, klesaly letos v říjnu…
V něm mimo jiné napsal, že „zatímco, potravináři, a zejména zemědělci už své dodávky do obchodů v říjnu meziročně zlevňovali, obchodníci je nadále zdražovali“, a tímto rozporem narážel na to, že si nyní řetězce mohou dovolit o něco zlevnit, protože si v minulém roce zajistily pohádkové zisky.
„Proto nyní obchodní řetězec Lidl může slíbit – a otázka, zda se tak vskutku stane, má smysl –, že v příštím roce do řady vybraných koncových cen nejen promítne snížení DPH na potraviny o tři procentní body, ale sníží dané koncové ceny ještě nad rámec tohoto snížení daně. Obchodníci, a řetězce zejména, totiž evidentně mají právě vytvořený ‚polštář‘ z minulých měsíců, ba let, hlavně z loňska, který mohou v případě potřeby ‚vyfukovat‘, i když přitom stále zůstávají komfortně v pásmu zisku,“ dodal ještě hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Martin Huml
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.