Zdražování kvůli „uhlíkově neutrální budoucnosti“ lidé pocítí již v roce 2027, kdy budou muset platit více za topení plynem a uhlím či za jízdy autem na benzinový či naftový pohon, jelikož se jim do cen těchto komodit promítnou nově dohodnuté emisní povolenky, které již fungují například v energetice a pro velké firmy.
Že si lidé připlatí, jelikož sice nebudou platit samotnou emisní povolenku, avšak její cena se samozřejmě promítne do cen paliv a ty tak zdraží, přiznává i samotné Ministerstvo životního prostředí. „Povolenky budou platit dodavatelé paliv na začátku dodavatelského řetězce, nikoliv domácnosti a koncoví zákazníci. Projeví se to v cenách fosilních paliv, tedy i pohonných hmot,“ přiznala pro Právo mluvčí ministerstva Dominika Pospíšilová.
Připojila navíc lidem doporučení, že pokud se chtějí zdražování vytápění a dopravy vyhnout, mají si najít bezemisní alternativu, jelikož té se dle ní cena povolenky nedotkne, ať bude jakkoli vysoká.
Pokud se tak budou chtít lidé vyhnout zdražování benzínu a nafty, budou si muset připlatit za změnu vytápění či si pořídit elektromobil, který je v současné době v porovnání s konvenčními vozy – při nákupu bez dotací – mnohem dražší a nákup výhodných ojetých elektrovozů je po několika letech kvůli životnosti baterií spíše raritou. Je tak otázkou, zdali tato technologie udělá v následujících pěti letech takový skok, aby se do té doby tyto problémy minimalizovaly. Někteří lidé budou muset kvůli finančnímu zatížení osobní dopravy následkem zelených plánů EU upustit od vlastnictví vlastního vozu.
Přestože mluvčí rezortu tvrdí, že se nový systém emisních povolenek „projeví v cenách fosilních paliv, tedy i pohonných hmot“, sám ministr předtím tvrdil, že „to neznamená“, že „vytápění a doprava budou dražší“.
3/4 Systém se bude vztahovat i na vytápění a dopravu.
— Marian Jurečka (@MJureka) December 18, 2022
NEZNAMENÁ to ale, že vytápění a doprava budou dražší!
Cílem směrnice je přejít na čisté alternativy fosilních paliv.
NEZNAMENÁ to ani to, že majitelé aut a domácích kotlů budou muset s povolenkami obchodovat.
Dohoda o zpřísnění a rozšíření fungování trhu s emisními povolenkami z nedělního rána má do poloviny století přivést Evropskou unii a její země do „uhlíkově neutrální“ budoucnosti a unie prostřednictvím ní bude zvyšovat tempo snižování emisí skrze povolenkový systém dopadající například na energetické firmy vyrábějící elektřinu.
K redukci emisí má zásadně přispět i postupné snižování počtu povolenek na trhu či rušení bezplatných certifikátů, jejichž omezování začne v roce 2026. Od roku 2024 by měl počet povolenek klesat o 4,3 procenta ročně, od roku 2028 do roku 2030 pak o 4,4 procenta. Emise z vytápění budov a silniční dopravy mají být v rámci nového povolenkového systému zpoplatněny od roku 2027.
České předsednictví dohodu, která povede ke zdražování paliv a tepla Evropanům, mohutně oslavuje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.