To tu ještě nebylo! Letadla naskládali do 22 kamionů

12.04.2024 16:39 | Tisková zpráva

Český výrobce letadel Aero realizoval mimořádnou nakládku 22 kamionů s letouny L-39NG a dalším příslušným vybavením pro své zákazníky. Svým rozsahem neobvyklou přepravní událost ještě zvýraznila nakládka již vyrobených náběžných hran pro Airbus A220. Jednalo se o složitou logistickou operaci, která vyžadovala pečlivou koordinaci a plánování.

To tu ještě nebylo! Letadla naskládali do 22 kamionů
Foto: AERO Vodochody
Popisek: Nakládka 22 kamionů s letouny L-39NG

„Dodání letounu L-39NG zákazníkovi je komplexní službou, jež zahrnuje jak samotný letoun včetně pozemního výcvikového zařízení, náhradních dílů a dalšího vybavení a příslušenství, tak i balík služeb pro výcvik pilotů a pozemního personálu se zaškolením a zkušebními lety. Zákazník tak dostává ke každé zakázce sadu teoretického a praktického školení,“ vysvětluje Viktor Sotona, předseda představenstva společnosti Aero.
 
„Před odesláním letounu tým od zákazníka včetně pilotů přijede k nám do Vodochod, kde letadlo vyzkouší při letu pod dohledem našeho továrního pilota Po doručení zákazníkovi letoun na místě během tří týdnů náš speciální tým zase složí a náš tovární pilot zalétá,“ dodal. 
 
Logisticky náročnou nakládku museli v Aero přichystat, naložit a celkově zkoordinovat během několika dnů. V této dodávce se mimo letounů, které se zpravidla přepravují v rozebraném stavu, nacházela také sada náhradních dílů a pozemního vybavení vážicího desítky tun, jde například o různé vozíky, klíny, plachty apod. Před transportem k zákazníkovi se každý letoun musí rozebrat, což trvá asi jeden týden. Stroj je rozebraný a uložený ve speciálně vyrobených železných přepravních klecích, v jedné je trup, v další křídla, ve třetí ocasní část a v poslední výškovky.
 
Připravenost a plánovací kapacity logistického oddělení Aero ještě zvýraznila souběžně probíhající nakládka náběžných hran, které se ve vodochodském závodu vyrábí na civilní letoun A220. Přeprava náběžné hany je sama o sobě velmi náročná, protože tato důležitá část letadla měří 17 metrů. Tomu musí být uzpůsobený i návěs kamionu. Brány českého výrobce Aero opouští průměrně dvě sady náběžných hran týdně. Za první kvartál se vypravilo k zákazníkovi 25 náběžných hran.
 
Součástí dodávky L-39NG bývá také pozemní simulační výcvikový systém, který je podstatný pro výcvikový proces vzdušných sil na straně zákazníka. Systém se skládá z leteckého simulátoru, který v nejvyšší verzi simuluje všechny prvky letu včetně chování letadla za různých letových podmínek. V některých případech požaduje zákazník vybavení celé učebny pro školení pilotů a mechaniků.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…