„Tam jdete na high school. Ta může být lepší nebo horší, ale je to stejný typ všeobecné školy stylu našeho gymnázia. ... Ve chvíli, kdy děti procházejí jedním mainstreamovým vzdělávacím systémem, jsou ti horší pořád vystavováni konkurenci s těmi lepšími. To zvyšuje motivaci a soutěž. My selekcí děti v 11 letech odsoudíme k tomu, že zůstanou na úrovni v době, kdy jsme je vyselektovali,“ poznamenává Matějů na adresu českého školství, kde se děti mohou v 11 letech pokusit o přestup na gymnázium. Ti horší zůstávají na základních školách.
V mezinárodních srovnáních se však ukazuje, že naši studenti za svými vrstevníky z jiných částí světa zaostávají. Jak je to možné, když tak brzo vybíráme budoucí elitu národa. Neměli by naši elitní studenti být spíš těmi nejlepšími, když navštěvují výběrové školy tak dlouho. Teoreticky by to tak mělo být, jenže podle Matějů nesmíme zapomínat na jednu věc. „V selekci do elitních škol se kromě schopností silně prosazuje sociální původ, který automaticky neznamená vysokou inteligenci či studijní předpoklady,“ říká sociolog.
Ve skutečnosti zabíjíme talent v našich dětech. Matějů v této souvislosti varuje i před krátkozrakým voláním podnikatelů, kteří by chtěli více dětí dostat do učňovských škol. I to je svého druhu selekce, která je jaké nevhodná.
Degenerace českých studentů se dobře ukazuje na srovnávacích testech z matematiky. Ještě v roce 2003 jsme si prý nevedli špatně, ale od té doby se propadáme. Matematika je přitom v dnešním světě naprosto zásadní. V mnoha ohledech je podle Matějů dokonce důležitější než znalost jazyků. Matematika je také druhem jazyka – jazyka, jenž nám dává nahlédnout do zákonitostí světa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp