Trasa metra D se stavět nebude. Nejsou peníze

28.11.2011 8:05 | Zprávy

Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede. Hospodářským novinám to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek.

Trasa metra D se stavět nebude. Nejsou peníze
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Podle Svobody je výstavba metra D ve fázi snů a musí se zastavit. Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Desítky milionů za přípravné práce je nesmyslné, míní Svoboda

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. "Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie," řekl Hospodářským novinám. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. "Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně," tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. "I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy," uvedl.

Nová koalice na pražské radnici bude prosazovat škrty

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. "Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně," tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. "Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory," říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

Související:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman potopil před kamerou Fialu: Drtivě prohraje volby. A ví to

20:52 Zeman potopil před kamerou Fialu: Drtivě prohraje volby. A ví to

Prezident Miloš Zeman v pořadu Jak TO je s moderátorem Markem Stonišem komentoval aktuální politické…