Učitelé nesmí mlčet o uprchlících. Jinak selhali, vzkazuje jejich asociace

18.02.2016 22:45 | Zprávy

Uprchlická krize je zásadním celospolečenským tématem a je třeba ho řešit i na školách. Shodli se na tom učitelé a ředitelé škol. Je to však téma, které není snadné uchopit a každý učitel k němu přistupuje jinak. To nejhorší, co může učitel udělat, je vyhýbat se tématu. Debata se odehrála v rámci Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a společnosti EDUin.

Učitelé nesmí mlčet o uprchlících. Jinak selhali, vzkazuje jejich asociace
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Debata reagovala mimo jiné na kritiku, kterou v lednu vyvolal jeden z metodických materiálů pro výuku o uprchlictví. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) se od něj distancovala a do určité míry zpochybnila vhodnost výuky o tomto tématu. „Já si uvědomuji, že současná situace v případě uprchlické krize je velmi citlivá, že je to velmi složitá a vážná věc pro dospělé, a v žádném případě nedovolím, aby tímto způsobem byly strašeny nebo zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti,“ prohlásila tehdy při interpelacích ve sněmovně.

Předseda asociace Občankáři.cz, která sdružuje učitele občanské výchovy a základů společenských věd, Michal Řezáč ale považuje za určité selhání, pokud se učitel tomuto tématu vyhýbá. Také učitelka z hodonínského gymnázia a obchodní akademie Andrea Baumannová tvrdí, že nemá smysl před tím zavírat dveře. Žáci totiž nežijí na opuštěném ostrově. „Když se tím nezabýváme korektně my, tak se tím zabývají oni prostřednictvím sociálních sítí nebo různých i nekorektních webů,“ řekla.

Všichni zúčastnění se shodli, že úkolem pedagoga není vnutit dětem a mladým lidem nějaký postoj. Účelem má být poskytnutí podložených informací a naučit je o nich diskutovat a zaujmout k nim vlastní názor. Součástí této výuky může být také mediální výchova poskytující základní představu o fungování médií a možném zkreslování reality z jejich strany.

Baumannová připomněla, že kromě učitelů, kteří se tato témata snaží dostat do výuky, jsou i další skupiny pedagogů. Buď se kontroverzním tématům vyhýbají úplně, nebo svůj postoj dávají najevo mimoděk různými poznámkami bez možnosti diskuse.

Materiály pro výuku o tématu uprchlictví, které už několik měsíců rozdělují nejen českou společnost, nabízí řada neziskových organizací. Jejich zástupci, kteří debatě přihlíželi, se často stávají terčem urážek ze strany veřejnosti včetně zástupců škol. „Mám zahlcenou poštu sprostými e-maily, které se nesou v duchu ‚Nechte naše děti na pokoji‘,“ poznamenal Karel Strachota z organizace Člověk v tísni. Kritice ze strany rodičů čelí někdy i přímo školy. Pak záleží na podpoře vedení a je potřebná i určitá míra „pedagogické statečnosti“, dodala Baumannová.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

14:45 „Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

Poslanecká sněmovna v pátek chvílemi připomínala sopku před výbuchem. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš hod…