„Zákon budu vetovat. Kromě práv obcí je také zapotřebí respektovat práva krajů,“ řekl ke schválenému zákonu o národních parcích Miloš Zeman. Proti zákonu totiž vystupují jak Plzeňský, tak Jihočeský kraj. Zeman loboval za senátní verzi, nakonec však byla schválena sněmovní verze.
Kritikem sněmovní verze je i Zahradník. „Je důležité hledět na práva obcí a život obyvatel na Šumavě,“ domnívá se a poukazuje na schválenou bezzásahovost na Šumavě. V senátní verzi byla podle něj také zakotvena nutnost domluvy mezi obcemi a radou národních parků.
„Považuji přijetí tohoto zákona za největší počin v oblasti životního prostředí. Je to velký krok dopředu,“ sdělil pochvalu Stropnický. „V parcích je důležitá ochrana přírody, nikoliv rozvoj obcí,“ míní Stropnický. Následně hovořil o olympijském parku na Lipně, kdy je rád, že byla přijata vládní podoba zákona, neboť v případě, že by byla přijata senátní verze, mohl by takovýto velký park vzniknout i na území národního parku. I z toho důvodu doufá, že veto prezidenta bude přehlasováno.
„My se tady bavíme o tom bezzásahu, což je asi alfa a omega těch sporů. V současné době je bezzásahových asi 23 %. My navrhujeme, aby v té první zóně bylo 26 %, což znamená, že nárůst té bezzásahovosti je minimální,“ doplnil téma Brabec. Vyhlášky k zónaci očekává během dvou let. Zároveň také obhajoval 15leté moratorium, které se například nelíbí Stropnickému.
Poukázal také na vznik klidových území. „Budou na Šumavě i v jiných národních parcích oblasti, do kterých se bude smět. Takhle to má třeba Německo, kdy se do určitých oblastí smí jen v určitou dobu,“ podotkl Brabec.
Následovalo pak téma smogu. „Tlaková výše se poměrně dlouho nehnula a vytvořila situaci, kdy se vzduch nemohl provětrávat. Nepříznivou situaci pak zažily všechny kraje. To nemůžeme ovlivnit. Ale co můžeme ovlivnit, jsou zdroje smogu – především automobilová doprava a průmysl.“
Stropnický se pak rozhovořil o nízkoemisních zónách, kde například by mohly fungovat již v rámci městského okruhu. „Když by byla vůle města, tak by to bylo možné,“ domnívá se.
„Zákon vyžaduje, aby obec, pokud vyhlásí nízkoemisní zónu, aby bylo možné dojet do místa jinou trasou. I z toho důvodu toto opatření nikdy neproběhlo,“ řekl k tomu Zahradník. „Zpoplatnění vjezdu vozidel, to byste chtěli, aby byli diskriminováni občané, kteří nemají na nová vozidla?“ obrátil se pak poslanec ODS na Stropnického. Ten tuto otázku však ponechal bez odpovědi.
„Důležitější než nízkoemisní zóny jsou podle mého názoru regulační řády,“ domnívá se ministr Brabec. „Nízkoemisní zóny existují v desítkách německých měst a nepřinesly kýžený efekt,“ dodal.
Stropnický pak zkritizoval Brabce za „zvěrstvo“, kdy tato vláda prolomila limity těžby hnědého uhlí. Závěrem se pak Stropnický dostal do střetu se Zahradníkem, a to kvůli cenám vody. „Máme naprosto podfinancovanou infrastrukturu,“ řekl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef