Český statistický úřad informuje, že inflace cen potravin stoupá. Situace se podle úřadu může do Vánoc citelně zhoršit. Nejvýraznější zdražení pak přišlo na máslo, mléko, sýry a vejce. A proč se zdražuje? Za tím stojí rostoucí náklady výrobních podniků. Stoupá jim faktura za energie, ale i tlak na růst mezd. To se propisuje i do výsledných cen potravin. Máslo, které se stalo symbolem rostoucích cen, zdražilo oproti loňskému říjnu o 34 %. Ale zdražování se netýká všech potravin. Kupříkladu brambory a cukr zlevnily v průměru o 30 % oproti loňskému říjnu.
„I letošní Vánoce budou o něco dražší než ty loňské, nicméně každé jsou o něco dražší než ty předchozí, protože tady je fenomén inflace,“ vysvětlil ve vysílání CNN Prima News agrární analytik Petr Havel. „Zvyšují se náklady na produkci potravin, zvyšují se platy prodavačů nebo pokladních, ale také na mzdy zemědělců, či rostou ceny zemědělských komodit,“ řekl Havel. Podle něho se zdražovat bude, ale ne dramaticky.
Jak ušetřit? Tomáš Prouza poukazuje na to, že Češi plýtvají potravinami. „Češi byli historicky v Evropě rekordmani, co se týče plýtvání potravinami. Vyhazovalo se zhruba 20 % koupených potravin, což bylo opravdu nejvyšší číslo v Evropě. Vidíme, že když jdou lidé dnes nakupovat, mají s sebou nákupní seznamy, kupují spíše menší objem potravin a jdou více po kvalitě. Pokud si toto chování udrží i během vánočních svátků, tak mohou i znatelně ušetřit,“ prozradil Prouza. „Všichni známe naše plné vánoční ledničky a víme, kolik se toho následně vyhodí,“ dodal.
Češi by tak měli lépe plánovat své nákupy. „Lepší plánování, co koupím, co s tím udělám, a tam, kde nekupuju potravinu s rychlým datem spotřeby, tak trochu lépe plánovat, počkat si na slevovou akci, protože boj o zákazníka je v dnešní době hodně tvrdý, a když mám čas a prostor plánovat, tak mám možnost ušetřit,“ radil s peněženkami občanů ČR Prouza. „Takovým způsobem jde ušetřit 10 až 15 % z ceny. Ať už je to za potraviny, ať už je to za dárky. Mimo jiné vidíme, že už teď se rozjíždí na srovnávacích cenových webech hledání vánočních dárků, takže je vidět, že lidé se z té loňské krize poučili, chtějí mít hezké Vánoce, ale pořád přemýšlejí, kolik za to můžou utratit. Takže chytrou strategií já jako chytrý zákazník ušetřím.“
Analytik Havel vysvětlil, jak je možné, že tak podražilo máslo. Zmínil fenomén minulých let, kdy se marketingově prosadily různé odtučněné mléčné výrobky. Takový trend podle Havla ustupuje a lidé vyhledávají tučné mléčné výrobky, protože tuk je nositelem chuti. A tam vznikla konkurence pro výrobu másla. O mléčný tuk je mnohem vyšší zájem než v minulých letech.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Kučera