Memorandum o stavbě Janáčkova kulturního centra v Brně loni na podzim uzavřely město Brno, Jihomoravský kraj a Ministerstvo kultury. Ve hře o podobu stavby jsou dva mezinárodní týmy. První vznikl kolem společnosti Nagata Acoustic, která se podílela na budování bezmála 60 sálů včetně nedávno otevřené Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je polský architekt Tomasz Konior. Trojici doplňuje Brňan Petr Hrůša se svým studiem. Má zajistit autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád. Základem druhého uskupení je globálně působící, původně britská společnost Arup. V soutěži se prokázala například sály ve Vratislavi, Aalborgu a Quebeku. Doplňuje ji brněnská kancelář ArchDesign.
Brněnská filharmonie dlouhodobě hraje a zkouší v nevyhovujících podmínkách. Nový sál s kapacitou přes 1200 míst by měl stát na rohu Besední a Veselé ulice. Snahou města je zahájit stavbu příští rok, aby co nejplynuleji navázala na stavbu podzemních garáží.
Podle materiálu, který má vláda v blízké době projednat, by Ministerstvo kultury mělo nad rámec svého rozpočtu v letech 2018 až 2020 přispět na stavbu 600 miliony korun. V roce 2018 to má být 100 milionů, v roce 2019 pak 300 milionů a v roce 2020 posledních 200 milionů korun.
Podobné memorandum jako v případě Janáčkova centra uzavřela nedávno s krajem a ministerstvem Plzeň pro výstavbu nového sídla Západočeské galerie. O výstavbě nového koncertního sálu dlouhodobě mluví také Praha. Zmiňuje ji aktuálně kulturní koncepce města do roku 2021. Město i odborníci na hudbu nebo urbanismus v minulosti uváděli množství míst, kde by hala mohla stát. Zástupci města naposledy zmiňovali lokalitu v Praze 7 u stanice metra Vltavská, dříve se mluvilo o Štvanici nebo Klárově. Dosud Praha ale na rozdíl od Brna žádný závazný krok k výstavbě nové koncertní budovy neučinila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk