Vodíkové strategii se přizpůsobují všichni velcí výrobci, nejen ve světě, ale i u nás. Vedle autobusů, které by měly v budoucnu jezdit v Ústí nad Labem a Ostravě, se vyvíjí i první nákladní vůz Tatra.
"My se musíme také přizpůsobit. Auto na vodík se nám jeví jako ideální, nemá dlouhé dobíjení, může být tak lépe vytíženo," řekl Radomír Smolka, ředitel výzkumu automobilky Tatra Trucks. Zmínil také, že velcí výrobci zahraničních nákladních vozů nebudou po roce 2040 už nabízet klasické spalovací motory.
Bezemisní nákladní vozidlo, na kterém se podílí pět českých vědeckých institucí pod vedením Ústavu pro jadernou energetiku v Řeži, by mělo být představeno už koncem roku 2023: "Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách" říká Aleš Dousek z České vodíkové technologické platformy.
S inovativní vodíkovou Tatrou se počítá pro potřeby armády, záchranných sborů či v oblastech stavebnictví, lesnictví a těžby. Kopřivnická automobilka zároveň na svém polygonu plánuje vybudovat vodíkovou plnící stanici.
Vývoj alternativního nákladního pohonu reaguje na celosvětové plány trvalého snižování emisí skleníkových plynů: "Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna vodíku a kyslíku přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na dvacet osm let," komentuje záměr Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky
Vodíková strategie ČR, kterou v létě schválila vláda, počítá se zavedením vodíkové technologie nejen v dopravě, průmyslu, ale i v českých domácnostech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.