Petr Lajsek, analytik a investor společnosti Purple Trading, která se zabývá investováním a obchodováním s cennými papíry na burze, se na serveru Kurzy.cz vyjádřil nejen k současnému poklesu cen pohonných hmot, ale i k faktorům, které budou jejich ceny ovlivňovat do budoucna.
Svůj text začíná konstatováním, že cena benzínu a nafty minulý týden poklesla s tím, že větší pokles ceny se týkal nafty. To pravděpodobně potvrdí všichni, kteří se pohybují po našich silnicích.
„Aktuální průměrný rozdíl v ceně litru nafty a benzínu je 3,34 Kč, což znamená nejnižší hodnotu od první poloviny října,“ píše dále Lajsek a pokračuje ve výčtu dat a cen.
„Litr nafty v průměru zlevnil oproti minulému týdnu o více než 1,30 Kč a poprvé se od 11. října dostal pod hranici 45 Kč za litr. Zlevňuje i benzín, i když pomalejším tempem. Průměrná cena za litr benzínu za týden spadla o 31 haléřů na 41,62 Kč.“
Jako důvod takového poklesu cen uvádí analytik uklidnění situace na burze v Rotterdamu, kde ceny minulý měsíc raketově vystřelily po stávkách na francouzských rafinériích.
Ceny by měly klesat i v následujících dnech s tím, že cena nafty by se mohla benzínu přiblížit, nepředpokládá se ale, že by mohla být levnější než benzín.
Tato situace ale nevydrží vlivem ukrajinské krize a dalších faktorů věčně. Jak píše Lajsek: „Úsměv na tváři může českým a evropským řidičům brzy zmizet.“
Pozitivem z výčtu válečných zpráv je, že bombardováním poškozený ropovod Družba by měl být brzy opět plně funkční.
Další zprávy už ale tak pozitivní nejsou a cenu pohonných hmot budou ovlivňovat spíše směrem nahoru.
Na vině je stále stupňující se napětí mezi Ruskem a Ukrajinou. Svoji roli sehrají i dvě rakety, které dopadly na území Polska.
Neméně důležitým faktorem možného růstu cen PHM je i blížící se termín embarga na dovoz ruské ropy a ropných produktů do většiny EU. Jižní část ropovodu Družba je sice z tohoto opatření vyjmuta, ale Lajsek se obává toho, že by mohlo Rusko „natruc“ zastavit ropu i v této větvi ropovodu.
To by mělo na růst cen ropy a dalších produktů velmi neblahý vliv. Stejně jako situace v Číně, kterou analytik na serveru Kurzy.cz zmiňuje v souvislosti s bojem s koronavirem a uzavíráním některých průmyslových podniků.
Velmi důležité pak bude prosincové zasedání kartelu OPEC, jeho závěry mohou, jako už v minulosti několikrát, celou situaci změnit. A to jak směrem k lepšímu, tak i směrem opačným. Potřebné nástroje na to zmíněný kartel má.
Dodejme, že podle serveru E15.cz v rámci České republiky mohou nyní motoristé načerpat nejlevnější palivo v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, dále v Ústeckém a Jihočeském, a to spíše u menších čerpacích stanic a mimo hlavní tahy. Naopak nejdražší jsou PHM v Praze a právě na hlavních silničních a dálničních tratích.
Co se týká evropských cen a jejich porovnání, podle E15.cz je naše republika ve středu. Nejlépe jsou na tom motoristé v Maďarsku, Polsku a třeba v Chorvatsku. Naopak nejvyšší ceny jsou tradičně v severských zemích, kterým vévodí v tomto směru Dánsko.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
válka na Ukrajině
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: MaA