„Mně se celkem líbí téma v Evropské unii, že je třeba se bavit o udržitelnosti dopravy. Co mě mrzí je, že se to zvrhlo do jednoho jediného tématu, že zakážeme spalovací motory, a tím budeme mít úplně všechno vyřešeno,“ říká profesor Přibyl s tím, že je obecně příznivcem udržitelnosti dopravy.
V současné době podle Přibyla není možné v souvislosti se zákazem spalovacích motorů mluvit o ekologickém přínosu. „Když se ovšem podíváme na elektromobilitu, tak je fajn a určitě má potenciál přispět, ale v tuto chvíli, když to auto plní ze zásuvky velmi často energie z hnědého uhlí, tak opravdu ekologický přínos je skutečně minimální,“ upozorňuje.
Věnoval se také jednomu z hlavních trendů nastupující éry, které se nevyhýbají ani Česku, je jím autonomní mobilita, která ale dopravu ve městech podle Přibyla také nebude řešit tak úspěšně, jak se očekává. „Osobně se hodně věnuje tématu autonomní mobility, ale také jsem nerad, když někdo říká, že zavedeme autonomní mobilitu, autonomní vozidla a budeme mít vyřešenou dopravu ve městech. To vůbec není pravda,“ uvádí děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze k autonomním vozidlům, která v provozu nepotřebují řidiče a orientují se za pomoci počítačových systémů.
Autonomní mobilita může mít pozitivní dopad, ale může mít také velmi negativní dopad: „To, že pojede auto bez řidiče v první fázi nic neznamená, akorát mám čas pro sebe či na práci. Naopak se může stát, že skupiny obyvatel, které v tuto chvíli řídit nemohou, začnou využívat osobní automobil. Takže opravdu zavedení autonomní mobility může v první fázi dokonce vést i ke zhoršení dopravní situace,“ upozorňuje Přibyl.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.