Digitální agenda státu zažije křest ohněm. Myslí to poslanci s digitalizací skutečně vážně, nebo vyměknou pod tlakem hlučné zájmové skupiny? Nasměrují odvětví do 21. století, nebo vymění taxikářům navigace za tužku a papír?
Dnešní demonstrace taxikářů proti novele silničního zákona a diskuze, kterou předznamenává, má z mého pohledu naprosto zásadní význam. Nejen že se jedná o učebnicový příklad tzv. rent-seekingu, tedy situace, kdy regulovaní ve skutečnosti regulaci chtějí (a počet demonstrantů mě v tom jen utvrzuje), protože je chrání před konkurencí a přináší jim peníze (to pravidelně vysvětluji již několik let), ale hlavně z reakcí poslanců a vlády budeme mít totiž poprvé šanci rozklíčovat, nakolik je současná vládní agenda "Digitálního Česka" reálnou a v praxi uplatňovanou strategií. Zjednodušeně řečeno: Vyhraje souboj taxikáři versus poslanci satelitní navigace a online služby, nebo biflování jednosměrek? Výsledek jasně předznamená, zda vidíme svou budoucnost nadále "u pásu v montovně", či v prostředí digitálních příležitostí.
Hraje se o hodně a zájmová skupina taxikářů se pokusila vytasit ty nejtvrdší zbraně. Proti novele se jich dnes však postavilo asi jen třicet. To ukazuje, že skutečný odpor proti legislativní úpravě je i uvnitř zájmové skupiny menší, než se snaží představitelé veřejně deklarovat. Je to pochopitelné, novela totiž nepřináší nic, co by se ve 21. století nedalo očekávat: Sjednocuje tržní prostředí, přináší do něj standardně používané nástroje a přibližuje ho tím světovému standardu. Taxikářům přibude možnost spoléhat se namísto paměti a zažloutlé mapy i na navigaci zobrazující nehody a uzavírky v reálném čase. Budou si moci vybrat, jestli chtějí mít analogový taxametr, který - přiznejme si - zákazníka zas tak moc dobře nechrání, nebo jezdit "pod aplikací" zanechávající nesmazatelnou online stopu, jež narovnává informační asymetrii dosud hrající v neprospěch zákazníků. Nic z toho nepřinese konec světa, jak by to snad mohlo podle rétoriky demonstrantů z Malostranského náměstí vypadat. Naopak - ukáže to, nakolik je tradiční obchodní model taxi schopen konkurovat obchodnímu modelu, který přineslo 21. století.
Ano, změna zákona bude mít disruptivní účinky - možná skutečně vystaví stopku v podnikání některým představitelům taxislužby, jak ji známe z osmdesátých a devadesátých let. Pokud o tyto služby ztratí zákazníci zájem, přestanou zástupci generace, která formovala neslavnou tvář pražské taxikařiny, těžit z neefektivní regulace ochraňující jejich rentu. Vox populi, vox dei.
Neobstojí ani argument, že tisíce řidičů díky novele zákona skončí na dlažbě. Zaprvé, schopný taxikář změny spíše uvítá, protože mu rozvazují ruce a přináší příležitosti. Deregulace jim dá příležitost zmapovat skutečnou poptávku a reagovat na její aktuální potřeby. Tisícihlavý festival ve středních Čechách tak nebude muset obsluhovat pár vozů dispečinku, který je zrovna v rajónu. Řidiči budou moci nabízet služby na více frontách, uvolnění regulace jim třeba přinese úplně nové možnosti v podobě nově vznikajících startupů... A za druhé, argumentovat ztrátou zaměstnanosti několika tisíc lidí v ekonomice, která aktuálně trpí statisíci volných pracovních pozic? Ale jděte! Na trhu jsou aktuálně tisícovky volných míst u řidičů MHD, kurýrů, dopravců nebo v odvětví dálkové silniční dopravy. Rodiny lidí, kteří jsou výbornými řidiči z povolání, rozhodně hlady trpět nebudou.
Dát digitalizaci zelenou? Za mě opravdu nevidím jediný pádný důvod, proč tak neudělat. Zvláště když se bavíme o oblasti, které potřebuje impulz v podobě deregulace už mnoho let. Osobně proto držím novele palce. Jako občan-spotřebitel, ale i jako člověk, který do Česka zve ročně desítky cizinců, kteří se pokaždé ptají na to samé: Opravdu se u vás nemůže jezdit bezpečně taxíkem?
Aleš Rod
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV