Emanuel Šíp: Poslední slovo k vysokorychlostním tratím

04.10.2022 10:02 | Komentář

Ve svém předchozím článku na webu zdopravy.cz jsem kritizoval vyhlášení veřejné zakázky Správy železnic na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí Rychlého spojení 4 VRT Praha-Balabenka – sjezd Lovosice a varoval před jejím uskutečněním vzhledem k tomu, že výběr této trasy předjímá velmi špatné řešení průchodu vysokorychlostních vlaků pražským uzlem.

Emanuel Šíp: Poslední slovo k vysokorychlostním tratím
Foto: Archiv SŽ
Popisek: Správa železnic intenzivně postupuje v přípravě vysokorychlostních tratí

Nicméně tato zakázka byla 24. srpna přidělena za 152,2 mil. Kč bez DPH sdružení firem pod vedením společnosti METROPROJEKT Praha a.s. Správa železnic ani nevyčkala na dokončení zpracovávané Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení (SP ŽUP), která měla porovnat jednotlivé scénáře možných řešení pražského uzlu, k čemuž mělo dojít v příštím roce. Parní lokomotiva Správy železnic zjevně postrádá brzdy a řítí se neznámo kam. 

V této situaci již SP ŽUP fakticky ztrácí smysl, protože přednost zjevně dostal její scénář R (příměstské vlaky do podzemí města a vysokorychlostní vlaky na stávající tratě), a bude pro zhotovitele této studie velmi obtížné čelit tlakům ze Správy železnic a udržet aspoň základní objektivitu zbývajících scénářů D (druhořadé dálkové vlaky do podzemí) a V (vysokorychlostní vlaky do podzemí). Doopravdy půjde ve studii víceméně jen o rozpracování předvybraného scénáře R.

Samotný koncept příměstských vlaků v podzemí čelí velkému množství technických, urbanistických i zákaznických problémů, a je otázkou, zda se na ty podzemní tratě při předpokládaném špičkovém intervalu 7,5 minuty poměrně různorodé příměstské vlaky ze všech směrů vejdou. Pokud vím, čtyřkolejná kapacita podzemních tratí pro příměstské vlaky se ani v centru Prahy nepředpokládá. Nicméně Správou železnic plánovaný odsun řešení pražského uzlu na léta 2035 až 2050 znamená s ohledem na už klasické posuny termínů investičních projektů na železnici vlastně „nikdy“.

Nad spolehlivou podzemní cestou vysokorychlostních vlaků (VRV) pražským uzlem – který je jednoznačně nejrizikovějším bodem předpokládané sítě VRT – se tedy zavřela voda, protože z viaduktů pražské Balabenky prostě není možné dojít schůdnými sklony do pražského podzemí. Místo toho se VRV budou probíjet přetíženými povrchovými tratěmi. Z hlediska již zmíněné SP ŽUP půjde během dlouhých let o situaci „bez projektu“. A není k tomu ani zapotřebí detailní a výmluvná studie společnosti SMA (Deutschland) GmbH, aby bylo jasné, jaký zmatek na povrchových tratích vytvoří vložení dalších a dlouhých souprav VRV do ucpaného pražského uzlu s pravidelně zde vznikajícími a sem přenášenými zpožděními.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Co je problémem v té dostupnosti bydlení?

To je nedostatek bytů. Poptávka převyšuje nabídku. To si děláte srandu? Ne že byste neměl pravdu, ale můžete mi sdělit, co jste udělali proto, aby se situace na trhu s bydlením zlepšila a také proto, aby bylo vlastní bydlení dostupné ne jen pro hrstku milionářů? Ten problém tu trvá roky a zatím si h...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Miroslav Ševčík: Morální hodnoty a čest jsou pro mě důležitější, než funkce

18:14 Miroslav Ševčík: Morální hodnoty a čest jsou pro mě důležitější, než funkce

Prohlášení doc. Ing. Miroslava Ševčíka, CSc. k rezignaci na funkci proděkana NF VŠE k 28. 3. 2025