Ivan Bednář: Libeňský most se bourat nebude, ne a ne!

04.12.2018 17:57 | Zprávy

Rozhodnutí nové Rady hlavního města, že se Libeňský most nebude bourat, pouze projde generální rekonstrukcí, jistě potěšilo mnohé staromilce a členy Klubu za Starou Prahu. Je to ale rozhodnutí ošidné.

Ivan Bednář: Libeňský most se bourat nebude, ne a ne!
Foto: commons.wikimedia.org/Petr Vilgus
Popisek: Libeňský most

Magistrát si nejprve nechá vypracovat studii opravy, která by měla být dokončena příští rok v únoru. Teprve na jejím základě vedení města rozhodne o způsobu opravy. Nyní Rada prý prověřuje různé varianty oprav mostu a na jaře padne rozhodnutí o dalším postupu. To znamená ztrátu dalšího půl roku. A jak se taková další zima dokáže na mostu samotném podepsat, si jistě umí každý představit.

Předchozí vedení města plánovalo zbourání. Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu.

Most se skládá z šesti staveb, které na sebe navazují. Vedle historického mostu přes Vltavu jsou součástí mosty na libeňské straně včetně tzv. inundačního, který slouží jako protipovodňová ochrana a pod jehož oblouky protéká při povodních voda. Krajní části soumostí musely být v minulosti podepřeny.

Libeňský most, respektive soumostí šesti na sebe navazujících mostů, spojujících od roku 1928 Holešovice a Libeň je v Praze po proudu řeky patnáctým mostem. Od svého vzniku dosud neprošel žádnou zásadnější opravou a je v kritickém stavu. Už delší dobu na něj nesměla auta těžší než 7,5 tuny a tramvaje mohou projíždět jen pomalu a s dalšími omezeními.

V roce 2002 byl Libeňský most při povodni mírně poškozen. Povrch betonu byl při povodni v roce 2002 vymyt vodou a patrně díky obsahu agresivních látek ve vodě byl povrch poměrně slušně očištěn. A proto se již tehdy začala Rada města v čele s primátorem Pavlem Bémem stavem mostu zabývat.

V roce 2004 si nechala vypracovat komplexní posudek, který konstatoval, že je konstrukce mostu silně zanedbaná a některé části jsou poškozeny korozí až na hraně havarijních podmínek. V zanedbaném stavu byla tramvajová trať, vozovky, chodníky i povrch ramen, vozovky byly špatně odvodněné se zbytky posypů a bláta, spáry zahliněné a zarůstající vegetací. V rámovém otvoru na pravém břehu Vltavy sídlili bezdomovci, kteří zde pálili ohně, spodní líc mostu byl silně zakouřen a u schodiště bylo viditelné místo, kde došlo k silnému požáru a poškození povrchových vrstev betonu.

Od roku 2009 se na třech krátkých úsecích na předmostích nesmí potkat dvě protijedoucí tramvaje, což je vyznačeno drážními značkami Zákaz potkávání. Proto již v roce 2009 byla prohlášena rekonstrukce za nezbytnou. Ve volbách v roce 2010 však primátor Bém padl, a nastoupilo nové vedení města. Od té doby se vedly nejrůznější politické půtky a šarvátky ohledně mostu, k opravě se však nikdy nepřistoupilo. Trvalo dlouhých 8 let než, jak se zdá, se s mostem začne něco dělat. 8 let, 8 zim, 8 let dalšího chátrání!

Jenomže rozhodnutí nebourat, ale opravit sebou přináší více problémů, než je zdrávo. Na první pohled je argument, že to vyjde laciněji, lákavý a pro voliče přitažlivý, na straně druhé jde ale o typický „fake argument.“

Samotná oprava jistě přijde laciněji než postavit most nový, ale zatímco nový most bude sloužit bez problémů dalších 50 – 100 let, do opraveného mostu se bude i nadále stále investovat do údržby a dalších oprav, takže v závěrečném součtu bude oprava mnohem dražší. Znáte to – jakmile se něco ocitne za hranicí své životnosti, už do něj jenom cpete peníze.

Navíc, a to je nejdůležitější, na rozdíl od novostaveb není možné na opravy mostních konstrukcí použít evropské dotace, takže veškeré náklady ponese Praha sama. Tempo oprav pak budou nepochybně brzdit uzavírky a dopraní komplikace, které si stavební práce na pochodu vyžádají a které přinesou další problémy v navazující dopravní síti.

A navíc, Praha by si, když už je tady ta příležitost, jistě zasloužila alespoň jeden moderní most, třeba víceúrovňový, který by byl bezpečnější jak pro MHD, tak pro automobilisty, a pochopitelně i pro cyklisty, pro které pan starosta Prahy 7 Čižínský tak rád maluje na vozovky vyhrazené pruhy, a chodce.

Nezdá se tedy, že by Rada města vykročila tou správnou nohou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Lanz: Potřebujeme více středoškoláků, respektive nové kapacity pro jejich ubytování?

12:17 Zdeněk Lanz: Potřebujeme více středoškoláků, respektive nové kapacity pro jejich ubytování?

Člověk nemusí být žádný velký odborník – ať už na školství a vzdělávání obecně, ekonomii, statistiku…