Jelikož měl letošní květen stejný počet pracovních dnů jako ten loňský, je nasnadě, že květnový meziroční pokles exportu není výchylkou, ale jde o součást dlouhodobého poklesového trendu. Od letošního února se českým exportérům nedaří meziročně navyšovat objem vývozu. Jedinou výjimkou byl duben, který profitoval s vyššího počtu pracovních dnů.
Za poklesem přebytku obchodní bilance stojí především pokles přebytku obchodu s motorovými vozidly. Automobilový trh u nás i v Evropě v posledních měsících vykazuje známky naplněné poptávky, což znepokojuje naše automobilky. Nicméně květnová data z průmyslu také ukazují na více než 20% meziroční nárůst zakázek pro tuzemské automobilové výrobce. V příštích měsících by tak se tyto zakázky měly promítnout do vyššího objemu exportu aut.
Český exportní průmysl jako celek ale táhne k zemi nedostatek pracovní síly na trhu. Mít nejnižší nezaměstnanost v EU je pro naši zemi skvělý počin, ale zároveň přistřihuje křídla našim vývozcům. Jejich schopnost přijímat nové zahraniční zakázky je téměř vyčerpaná. Vývoz tedy bude v příštích měsících dále oslabovat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV