Jindřich Berounský: Neštěstí v Bohumíně ve stínu předčasných informací neprofesionálního šéfa Drážní inspekce

28.06.2022 16:23 | Komentář

Zhruba 20 minut po ranním rozbřesku se pondělního rána s datem 27. 6. v 5.02 hodin srazil SuperCity vlak č. 516 Pendolino Bohumín - Praha Českých drah (ČD) s posunující lokomotivou řady 742 ČD Carga.

Jindřich Berounský: Neštěstí v Bohumíně ve stínu předčasných informací neprofesionálního šéfa Drážní inspekce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ČD Pendolino

Ohlušující rána přišla asi po 360 metrech jízdy Pendolina 680.006 od nástupiště a bočně čelní střet s posunující lokomotivou stál život strojvedoucího Pendolina, způsobil zranění jeho stewardky a 4 kolegů na lokomotivě ČD Carga. Cestující byli evakuováni, spoj SC 516 s plánovaným odjezdem ve 04:59 byl zrušen.  Provoz ve stanici Bohumín byl asi na půl hodiny přerušen. To jsou smutná fakta, na kterých se shodli mluvčí záchranářů, ČD i Správy železnic s tím, že příčiny nehody i výši škody, která půjde do desítek miliónů korun, zjišťují vyšetřovatelé.   

Opět nezklamal šéf Drážní inspekce Jan Kučera, který se nepoučil z nedávných předčasných soudů, obrátivších se následně proti němu a dokazujících až nepřijatelnou neprofesionalitu (např. série prohlášení o strojvedoucím k nehodě u Českého Brodu ze 14.7.2020, kde se následně prokázala zdravotní indispozice). Už v 6.29, téměř hodinu a půl po nešťastné události, uvádí web Zdopravy.cz, že podle Jana Kučery pendolino projelo kolem návěstidla zakazujícího jízdu a vjelo tak do postavené posunové cesty. Pro ČTK Jan Kučera doslova uvedl: "Pravděpodobná možnost je takzvaná nedovolená jízda, to znamená, že pendolino projelo návěstidlo zakazující jízdu, takže nemělo ještě správně postaveno výhybky a vjelo tam, kam nemělo". Další kuriózní vysvětlení pro ČTK následuje: „Drážní inspekce na místě mimořádné události zahájila šetření příčin a okolností, na místě jsou čtyři inspektoři Drážní inspekce. Na místě je v podstatě celý územní inspektorát Ostrava. Samozřejmě to šetření bude nadlouho, potrvá několik měsíců," řekl Kučera. Jan Kučera si protiřečí. Přestože má  jasno a říká, co by říkat neměl, šetření bude trvat dlouho. Profesionál se nemůže dopouštět domněnek v době, kdy nejsou vyhodnocena data z hnacích vozidel ani zabezpečovacího zařízení. Existují jen nezpochybnitelná fakta a vše další včetně okolností vzniku vážné železniční nehody je předmětem šetření. Ze statistik Drážní inspekce vyplývá, že se prodlužuje délka šetření mimořádných událostí a jako nesmyslný gól do vlastní branky se ukazuje Janem Kučerou prosazené snižování počtu inspektorů.   

Nezpochybnitelným faktem a ironií osudu je, že bohumínská stanice a trať je až do Dětmarovic vybavena evropským zabezpečovačem ETCS, ale pendolinům schází jeho mobilní část. Od roku 2014 do roku 2019 mohla být česká železnice postupně vybavena radioblokem a na koridorových tratích se v současnosti mohlo intenzivněji řešit ETCS včetně palubních jednotek vozidel. Díky nezodpovědnému a neuváženému skrečování radiobloku probíhají neefektivně salámovou metodou investice do ETCS na regionálních tratích, které mohly být dávno zabezpečeny o řády levnějším systémem. Žijeme nesmyslným a nerealizovatelným národním plánem bezvýhradní implementace ETCS, na které nejsou zdroje ani kapacity a bohumínské neštěstí by mělo probrat odpovědné na odboru drah Ministerstva dopravy. 

Podle svědeckých výpovědí před odjezdem vlaku SC 516 proběhla výzva k tzv. výpravě vlaku, která se ze strany vlakové čety uskutečnila bez ohledu na to, co svítilo na odjezdovém návěstidle. Přestože vlakové čety ČD mají dopravní zkoušky a znají návěsti, podle stávajícího předpisového stavu je návěsti nezajímají. V rámci českého pojetí liberalizace železnice se sladily podmínky s těmi dopravci, u kterých vlakový doprovod nemusí mít žádné dopravní zkoušky a kde člověk, doprovázející vlak s cestujícími, nemusí rozeznat červenou od zelené, ale umí zalít kávu v kelímku.         

Bohumínské železniční neštěstí je produktem české železniční džungle a nesmyslných rozhodnutí lidí, kteří mají jména, ale skrývají se pod pláštíkem kolektivní neodpovědnosti a jde o to, jak dlouho vydrží sledovat rozpadající se systém bezpečnosti na české železnici, kde zatím vítězí Potěmkin a líbivá opatření naoko.   

Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Je pravda, že jste byl člen Pirátů?

A jak se to stalo, že jste od Pirátů přešel ke komunistům? Nebo podle vás platí, že Piráti jsou vlastně novodobý komunisté, jak mnozí tvrdí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Století bílé vrány

15:57 Zbyněk Fiala: Století bílé vrány

Bývalý americký prezident Jimmy Carter zkoušel vnést do politiky lidský rozměr a odpovědnost vůči př…