Richard Háva se chce zřejmě na stará kolena stát zachráncem slavných českých značek, a tak krouží kolem největšího tuzemského výrobce letadel. Bez ohledu na to, že to byla právě jeho firma, která měla Aeru pomoci dostat se z krize a prostřednictvím nového bojového letounu L39-NG proniknout na zahraniční trh. Nic takového se ovšem nestalo.
Omnipol jako prostředník selhal a dosud nebyl schopen prodat jediný kus. Aero tak bude rádo, když si pár letounů pořídí česká armáda pro výcvik vojáků.
Aero v krizi
Aero neprožívá zrovna jednoduché období a Penta s firmou přestává mít trpělivost. Už koncem loňského roku do Aera poslala 400 milionů korun. Mezitím vyměnila italské vedení a podnik byl dva roky za sebou ve ztrátě.
Právě Italové firmě naordinovali náročnou strategii, spojenou zejména s výrobou nové generace L-39NG a omezením menších civilních programů. A to byl kámen úrazu. Vše se soustředilo na vývoj bojového letounu, ostatní zakázky šly stranou. Přitom největší tuzemský výrobce letadel byl strategickým dodavatelem leteckých součástek, což mu zajišťovalo nevelké, ale pravidelné a jisté výnosy.
Špatná karta
Omnipol byl u projektu L-39 NG prakticky od začátku, sám investoval do vývoje stovky milionů korun. Celkové investice již překročily dvě miliardy korun, zakázky jsou ale v nedohlednu. Proto se skupina Penta rozhodla českou zbrojovku prodat a vyjednává právě s Hávovou firmou.
V současné době probíhají mezi oběma skupinami intenzivní jednání. Zatímco Penta se k tomu příliš vyjadřovat nechce, zástupci Omnipolu pro Lidové noviny probíhající jednání potvrdili. "O Aero máme zájem a jednáme o podmínkách akvizice," řekl Jan Smutný, finanční ředitel Omnipolu.Předmětem prodeje by podle všeho měly být obě části, tedy jak česká továrna, tak přilehlé letiště.
Do prodeje by podle všeho mohla také zasáhnout armáda. Továrna i letiště totiž musí být vzdušným silám k dispozici nejméně do roku 2027. Do té doby má firma povinnost postarat se o to, aby armádní letouny L-159 Alca bez problémů létaly.
Stejně tak se dá předpokládat, že případná akvizice největší zbrojovky v Česku s obrovským výrobním areálem a vlastním letištěm napne finanční zdroje Omnipolu do krajnosti.
Skupina Penta vlastní Aero od roku 2007. Z kolabující továrny vybudovala rozjetou firmu, dodávající součástky největším světovým leteckým výrobcům. Pak ale nastoupilo italské vedení a špatná strategie přivedla firmu na okraj propasti.
To je i hlavní důvod, proč Penta nyní hledá kupce. Jestli to ale bude Omnipol, který českou firmu zachrání, je otázka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV