Sametovost revoluce v roce 1989 spočívala v tom, že všichni pracovníci ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti dostali od prezidenta Havla záruky, že s nimi nebude nakládáno tak, jak oni nakládali s občany. Pracovníci Stb ještě několik let pobírali mzdu, která byla vyšší, než jakou pobírali „bezúhonní občané“. Soudci vykonávali nadále svou činnost. Nikdo nebyl veřejně zbaven soudcovského taláru.
Do čela ministerstev se dostávali občané, kteří se zasloužili o organizaci masové vzpoury v listopadových událostech.
Velká část řízení státu se dostala do takového stavu, který je obvyklý ve všech demokratických státech. Do čela řídících orgánů se dostávají skuteční odborníci, a republika dosahuje slušných výsledků.
Bohužel, moc soudní, pro občany nejdůležitější, nadále pracuje stejným způsobem, jako v totalitě. Vedení soudních sporů se pořád řídí „Občanským soudním řádem“, který si totalitní právníci upravili v roce 1963.
Navrhuji vám, kterak z republiky učinit právní stát. Nejprve je třeba upřesnit základní termíny.
Každá osoba je nevinná (bezúhonná), pokud soud pravomocně nerozhodne o její vině.
Osoba "trestně stíhaná" je občan, u kterého soudce shledal, že vznesená obvinění mohou (ale nemusí) vést k rozsudku, který dá za pravdu žalobě.
Osoba potrestaná je ta, kterou soud pravomocně odsoudil.
Jestliže přijmeme navržené definice, pak je třeba zamyslet se, zda premiér "Babiš" je osobou „trestně stíhanou“. Pokud vím, žádný státní zástupce nepožádal soudce, aby posoudil získané důkazy o trestné činnosti premiéra. Státní zástupce se protiprávně obrátil na poslance, kteří představují i opoziční část voličské základny. Tito poslanci zneužívají své mandáty k tomu, aby v následujících volbách získali voličské hlasy. Samozřejmě to činit mohou. Ale jak důvěryhodní jsou tito zvolení zástupci pro ostatní, rozhodnou další volby.
Je nezákonné, když se řízení soudních procesů podřizuje úředníkům ze státního zastupitelství. Je nepřijatelné, aby trestně stíhaný občan Rath kandidoval ve volbách. Je nehospodárné a protiprávní, když soudy trvají desítky let. Je tragické, když je soudce usvědčen z korupce. Je trapné, když absolventi právnických a filozofických fakult nevědí, co je spravedlivý výrok.
Dámy a pánové zákonodárci,
byli jste to pouze vy a vaši předchůdci, kteří navrhli a schválili právní normy, kterými se současná justice řídí. Lépe řečeno, přejali jste totalitní řízení soudních procesů z totality. Nedovolili jste klouzavý mandát pro ministry, protože vaše veřejné interpelace přenáší ČT, což je ryze reklamní záležitost. Zplodili jste šmejdy a vykuky exekutory.
Bylo by žádoucí ukončit hru na „právní demokratický stát“. Stačí, když dáte soudcům na vědomí, že hodláte přijmout následující doplnění právních předpisů:
§1. Hierarchické uspořádání lidského poznání a právních norem tvoří zákon, podle kterého soudci rozhodují.
Jsou to: (1) Zákony přírodních a matematických věd, nejnovější poznatky věd lékařských a technických, (2) Ústava, Listina základních občanských práv a svobod, (3) nařízení nadnárodních orgánů, kterých je republika členem (EU, NATO), (4) zákony a zákonná nařízení uvedené ve Sbírce zákonů, (5) nařízení institucí a osob, které jsou zmocněné nařízení vydávat.
§ 2. O vazebním zadržení občana rozhoduje soudce, který se stává jeho zákonným soudcem.
§ 3. V soudním řízení musí soud vyhodnotit každý předložený důkaz. Soud nemá právo měnit žalobní návrh.
§ 4. Soudnictví je dvoustupňové. Každý spor má nárok na dva zákonné soudce, případně rozhodnutí dovolacího soudu. Soud na každém stupni má povinnost vyřešit spor. Nemá právo přikazovat jiným soudům, aby za něho rozhodovaly.
Státní úředníci plní cíle, které si současná vláda stanovila. Vedoucí státních úřadů jsou za to zodpovědní.
Přijetím těchto dodatků v zákonodárném sboru se justice dostane do kolejí, které přivedou republiku k právnímu státu typu První republiky. Okamžitě přestane výroba nesmyslných soudních spisů, které si vyměňují soudy. Soudci si budou sami kontrolovat svá rozhodnutí. Organizace soudních řízení bude ryze v rukách samotných soudů. Dodatky ke spisům vzniknou pouze na žádost soudce o znalecký posudek. Stát ušetří miliardové výdaje na přebujelou justici.
Pro soudce musí být lhostejná organizace státních zástupců. Samotní státní zástupci patří do gesce ministra vnitra, nebo mohou být samostatnou institucí řízená vládou. Soudní řízení se podstatně zkrátí. Výdaje státu za špatná rozhodnutí soudů se časem stanou téměř nulová. Jestliže je k soudu podaná žaloba, nikdy spis nesmí opustit soud bez rozsudku. Protože výhradně soud musí vyřešit každý spor. Za to jsou soudci placení. Nikdo jim nesmí nic přikazovat, nebo vnucovat "závazné právní názory".
Jestliže čtete pozorně volební preference, mělo by vám dojít, co si občané přejí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV