Zvláště výrazně k nadprůměrnému výsledku přispívá důvěra spotřebitelů. Ta dosáhla letos v únoru hodnoty 108,2 bodu, jež je na dosah historických maxim (data se sledují od roku 1998), zatímco dlouhodobý průměr za období opět od ledna 2005 činí 93,7 bodu. Méně už k aktuálnímu nadprůměrnému výsledku celkové důvěry přispívá sentiment podnikatelů. Ten v únoru dosáhl úrovně 95,9 bodu, zatímco dlouhodobý průměr představuje 93,4 bodu. Podnikatelé v českém průmyslu vnímají na jedné straně stále solidní kondici české ekonomiky, která se ostatně zračí v takřka rekordním optimismu spotřebitelů, na straně druhé ovšem vyhlížejí možné potíže. Ty plynou zčásti z domácího prostředí, kde průmysl naráží na nedostatek vhodné pracovní síly a na nutnost zvyšovat v rámci „přetahované“ o vhodné pracovníky mzdové náklady. Na straně druhé průmyslníci pociťují nasycení odbytišť, jak tuzemských, tak zahraničních, a snížené šance pokračovat v růstu v tempu předchozích let. Navíc je svírá nejistota v podobě nevyzpytatelné geopolitické situace, kdy stále hrozí například rozpoutání obchodní války mezi USA a Německem a zároveň přetrvává nejistota ohledně podoby dalšího vztahu USA a Ruska, ale i USA a Číny. Aby toho nebylo málo, stále není zřejmé, jak se obě strany průlivu La Manche, Británie a EU, postaví k procesu brexitu. Británie je přitom naše největší exportní odbytiště ze zemí, s nimiž přímo nesousedíme, a po zahrnutí nepřímého exportu její význam ještě stoupá. Všechno výše zmíněné je důvodem jen mírně nadprůměrného sentimentu podnikatelů v průmyslu při jinak celkem solidní ekonomické situaci ČR.
Lukáš Kovanda
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV