Prosincové maloobchodní tržby prokazují, že maloobchodní prodejci měli během adventu po několika letech poznamenaných krizí a recesí „žně“. Meziroční růst bez sezónního očištění sice činil „jen“ necelých šest procent, což v kontextu poměrně vysokých jednotlivých měsíčních růstů v loňském roce není nijak vybočující výsledek, avšak je třeba uvážit, že porovnáváme se zvýšenou základnou roku 2013. Ta se předloni v posledních dvou měsících zvýšila v důsledku intervence České národní banky za oslabení koruny, jež způsobila, že lidé v obavě z možného zdražování zejména dováženého zboží uspíšili své spotřební výdaje. Dalším pozitivem čísel za maloobchod z prosince 2014 je zřetelně vyšší příspěvek samotného maloobchodu k růstu tržeb (4,3 procentního bodu) v porovnání s příspěvkem motoristického segmentu (1,6 procentního bodu). V předchozích měsících byly přitom obvyklé spíše vyšší příspěvky právě motoristického segmentu. Přílišná závislost spotřebitelských tržeb na tomto jednom druhu výdajů, byť zásadním, představuje z dlouhodobější perspektivy určité riziko.
Solidní před- a povánoční spotřební výdaje mohou být rovněž spouštěčem celkově vyšších spotřebitelských výdajů v následujících měsících, jak dokládá ekonomická teorie. V takovém případě by se minimálně i v prvních několika měsících letošních roku zřetelně projevila vyšší ochota spotřebitelů utrácet. Tu podpoří jednak vysoká spotřebitelská důvěra v ekonomiku, nejvyšší od prvního čtvrtletí roku 2007, tedy od doby předcházející světové finanční krizi, a rovněž nízké ceny ropy na světových trzích a obecně deflační prostředí u nás i v eurozóně, které lze očekávat minimálně v úvodních dvou kvartálech letošního roku. Reálné možnosti spotřeby tak budou letos dále růst.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom finanční skupiny Roklen
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz