Příznivým „zábleskem“ je to, že se úroveň ukazatele dále nesnižuje, což může signalizovat žádoucí stabilizaci. Potíží je však to, že data pro výpočet květnové hodnoty indexu byla získána převážně ve třetím květnovém týdnu, kdy obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou nebyla tak vyhrocená jako nyní a existovala přece jenom vyšší pravděpodobnost, že dojde ke zklidnění situace. V tuto chvíli však americká administrativa vážně hrozí cly i Mexiku, což v důsledku zvyšuje pravděpodobnost, že v listopadu nakonec zavede cla i na evropské automobily a autodíly.
V polovině května prezident Trump své rozhodnutí ve věci cel na evropská auta odložil o půl roku, avšak žádná zásadnější jednání mezi USA a EU v dané věci zatím neprobíhají a v dohledné době podle všeho ani neproběhnou.
V listopadu tak český automobilový průmysl může pokropit „dvojitá studená sprcha“: ta z Trumpových cel a ta, kterou způsobí pro změnu takzvaný tvrdý brexit. Riziko toho, že Británie koncem letošního října vystoupí z EU bez dohody, roste, protože příštím britským premiérem může po končící premiérce Mayové být dost dobře Boris Johnson, pro nějž je možnost odchodu bez dohody přijatelná.
To vše naznačuje, že květnová stabilizace ukazatele podmínek v českém průmyslu je zřejmě jen přechodného rázu a vlivem zhoršující se mezinárodní ekonomické a obchodní situace bude pokles hodnoty indexu v příštích měsících pokračovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV