Po čištění o menší počet pracovních dní rostl o jedno procento. Ale bez očištění by klesl 0,6 %. Bohužel to jediné, co drželo maloobchod v lepších hodnotách, byly prodeje automobilů. Bez nich by maloobchod (NACE 47) klesl o 1,8 %. Klíčová je hodnota právě bez započtení prodejů a oprav automobilů, protože ukazuje detailnější výsledek, který není výrazně ovlivněný jen jednou položkou. Prodeje aut rostly v říjnu o 3,9 %, a to díky svému objemu výrazně pohnulo celým výsledkem směrem vzhůru.
Výsledky maloobchodu naznačují stagnující poptávku, když za prvních deset měsíců v roce bez sezónního očištění byla identická s loňským rokem (vč. automobilů). Už tradičně negativně dopadly výsledky maloobchodu s potravinami, který se propadl o 0,9 % ve stálých cenách. Pokud bychom započítali běžné ceny, tedy bez zohlednění růstu cen zboží, byly by tržby o půl procenta vyšší. Ještě hůře ale dopadly obchody s nepotravinářským zbožím, kterým tržby klesly o 2,7 %. Nedařilo se reálně žádnému odvětví, ve valné většině sledovaných odvětví tržby klesly. Jedinou oblastí byly tržby v obchodech přes internet. Tam ale jde o růst tažený nejen větším zájmem spotřebitelů o stávající sortiment na internetu, ale rozšiřováním nabídek o prodej potravin a spotřebního zboží.
Mezi obory, kterým se říjen vyloženě nepovedl, byly obchody s textilem a oblečením, které meziročně propadly o 4,8 %. Přitom právě toto odvětví mělo nakročeno velmi dobře, v letošním roce se mu dařilo a prozatímní letošní průměr je růst o více jak tři procenta. Jde spíše o krátkodobě špatný výsledek než trend. Stejně špatně pak dopadlo i vybavení domácností, které kleslo o 3,1 %. To je ale segment, který letos vyloženě zákazníky neláká. Za letošek kleslo o 1,5 % ve stálých cenách v běžných dokonce o 5 %. Propad v běžných cenách daný dlouhodobě klesajícími cenami, které jsou typické hlavně pro oblast obchodu s nábytkem, nebo i elektronikou.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz