Naši cestáři jsou vždy připraveni na zimní sezónu - v červnu. Ještě začátkem týdne ukazovali v televizi, jaké mají připravené obrovské zásoby soli. Ale došlo k velkému překvapení. Možná za to může klimatická změna. Neříkám, kdyby sněžilo v červenci. To by bylo "normální". Ale že napadl sníh v prosinci!? A že je v prosinci náledí!? To nikdo nepamatuje, ani přestárlý kmet Gabriel. A tak nezodpovědní řidiči na náledí bourají. Když obec nechce komunikaci udržovat, dá tam jednoduše ceduli: "Při sněhu a náledí se cesta neudržuje". A kdo tam přesto vjede, tak je v podstatě darebák.
Platíme silniční daň. Platíme dálniční známku. Není to, zcela náhodou, dvoustranná dohoda o užívání komunikace? A majitelé komunikací ji jednostranně nedodržují? Když vjedete na náledí a dostanete smyk, je to jasně vaše vina - nepřizpůsobili jste rychlost jízdy stavu a povaze vozovky. Jak ale "přizpůsobit rychlost", když vjedete na komunikaci, kde s ledovkou nepočítáte? Ale i na to vyhláška pamatuje - další povinností řidiče je předvídat. Nejlépe ze skleněné koule, nebo z kávové sedliny.
Za "starého režimu" když jste prokázali, že nebyla vozovka udržovaná, byla to polehčující okolnost. Před několika lety si se mnou sjednal schůzku nejmenovaný senátor. A nabízel mi tři miliony korun "na ruku" jen za to, že podepíši, že souhlasím s prodejem svého pole na dálnici. To jsem jednoznačně odmítl. Jednak když vám někdo dá v hospodě tři miliony, kam až byste s nimi došli? A pak také mám rád klidné spaní. Naopak jsem panu senátorovi nabídl, že dám své pole zadarmo. Jen pod "malou" podmínkou - že zajistí, aby po dobu dvou let (tj. dvakrát 365 dnů) byly dvacet čtyři hodiny denně dálnice udržované ve stavu, který odpovídá standardu dálnice - tedy i stálou rychlost 130 km/hod, za jakéhokoliv počasí. Pan senátor prohlásil, že to prostě nejde.
Takže se staví silnice, staví dálnice. Ale již předem se ví, že není možné je udržovat. Znovu se vrátím k tomu, že platíme silniční daň a dálniční známku. Neměla by se ale za období, kdy jsou komunikace nesjízdné, silniční daň snížit? Neměla by se za období, kdy dálnice zcela jednoznačně neodpovídají standardu dálnic, snížit i cena dálniční známky - to znamená minimálně o třetinu? Napadlo pár centimetrů sněhu. A okamžitě nastal dopravní kolaps. Kamióny stojí, hromadná doprava má zpoždění - pokud vůbec vyjede, na chodníku se "přerazíte".
Jak vidíme ve starých filmech, za úklid chodníku a případná zranění na chodníku odpovídal majitel objektu, před kterým chodník byl. Bylo to také jednodušší, protože se topilo - zcela neekologicky - uhlím a koksem. Potom byl posypový materiál - popel a škvára. Pamatuji, když jsem byl na vojně, vzbudili nás v půl čtvrté v noci a lopatama jsme na korbu véesky naházeli škváru. Potom jsme jí sypali ručně silnice. Před námi ale vyjely osmsetpatnáctky s radlicemi a silnice prohrnuly. Takže když lidé ráno vyjeli do práce, byly všechny silnice prohrnuté a posypané. Dnes by se o to muselo zřejmě požádat velitelství NATO.
Jestli on to není úmysl cestářů přispět k ekologii - když nejezdí v zimě auta, neničí se příroda. Proč to ale neoznámili do Glasgow? Tím by nejen naši republiku proslavili, ale třeba bychom ještě mohli na tento "skvělý systém" získat dotaci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV