Dámy a pánové,
děkuji za pozvání na tuto akci. Opravdu si ho vážím. Opakovaně jsme se již v minulosti se zástupci AKAT bavili o tom, že bych mezi vás přijel. Většinou mi to však překazila služební cesta, nejednou pak ta na jednání mého Hospodářského a finančního výboru do Bruselu, což je v kontextu dnešní diskuse symptomatické. Nicméně vím, že mám dnes poměrně obtížný úkol: říct ke kapitálovému trhu něco trochu nadčasového, přitom zmínit i aktuální vývoj a horká „témata dne“, moc lidí zbytečně nepopudit a zároveň říkat upřímně, co si myslím. Věru komplikované zadání.
Dovolte mi tedy začít relativně bezpečně triviálním konstatováním, které je potvrzeno daty a i mou zkušeností těch mnoha let v ČNB. Češi jsou při nakládání s penězi velice konzervativní. Jde jim hlavně o to nepřijít o jistinu, o to, co už mají. Hlavně se nepouštět do „žádných větších akcí“, jak říká známá filmová hláška. Byť se i toto pravda za poslední léta trochu mění (i díky vývoji sazeb). To už koneckonců dnes bylo řečeno. Na druhou stranu mají Češi rádi technické inovace – chytré telefony, technologické vychytávky, bezkontaktní placení, nástroje elektronických peněz. Říkám proto opakovaně, že ve financích jsou Češi „inovativní konzervy“.
Komplementárně s tímto konzervatismem je spojen opačný pól u části populace – nechat se snadno svést k nabídkám slibujícím zázračné a rychlé zbohatnutí či zhodnocení peněz v řádu desítek a stovek procent, začasté nabídkám podvodným. Znáte to dobře. Extrémní cenová a často úroková citlivost nás Čechů má obě tyto polohy.
Nicméně tento konzervativní profil populace a často i podnikatelů při nakládání s penězi není dle mého zrovna silným stavebním kamenem pro budování hlubokého a rozvinutého kapitálového trhu. A i delší historie našich zemí to svým způsobem potvrzuje. Když se podíváte na první období opravdu velkého budování kapitalismu na našem území – po přijetí liberálního obchodního zákoníku císaře Františka Josefa I. v roce 1862 – tak i při tom všem podnikatelském kvasu žádný dramatický rozkvět kapitálového trhu není vidět. Rozvoj podnikání sice je masivní, ale většinou je postaven na modelu partnerství (tedy jeden má peníze, druhý má nápad), případně je provázen spojováním silných selfmademanů dohromady, anebo je financován skrze úvěry. Málokdy však oslovováním anonymních investorů po anglosasku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV